Dronefotografie: bekijk het eens vanuit de hoogte

> Nieuws - 6 maart 2017

Drones worden steeds goedkoper, beter en populairder. En dat hoeft niet te verbazen. Niet alleen zijn ze erg fascinerend, ze bieden ook fantastische mogelijkheden. We interviewden Frederic Cervini, een semiprofessionele dronefotograaf.

Hoe ben je met dronefotografie begonnen?

Frederic: “Het is een uit de hand gelopen hobby. Ik vond alles wat je vanop afstand bestuurt erg fascinerend. Mijn eerste stappen waren met een kleine helikopter. Die dingen zijn een pak moeilijker te besturen dan het lijkt. Dan kwamen de quadcopters op en dat was een grote stap vooruit, want ze zijn heel wat stabieler. Al snel hing ik daar een GoPro-camera onder om de mogelijkheden te ontdekken. Van het een kwam dan het ander. Mensen vroegen me: “Maak eens een foto voor me!” of “Kan je daar ook films mee maken?”. En vermits ik al een geschiedenis heb in filmproductie en vertrouwd ben met de technische details, had ik een goed idee van hoe haalbaar het was.” 

Kan elke fotograaf eraan beginnen?

“Elke fotograaf kan ermee beginnen, de vraag is enkel of het nuttig is. Voor een portretfotograaf lijkt de meerwaarde erg klein, maar als je veel bezig bent met landschapsfotografie of immobiliën dan is die meerwaarde er wel.”

“Heb je een goede basis in fotografie, dan zal je vanuit de lucht ook mooie beelden kunnen maken. De theorie er achter, de basiskennis, is dezelfde. Maar met een drone vliegen, dat is een aparte vaardigheid, en daar moet je ook graag mee bezig zijn. Een gezonde interesse in het vliegen zelf is dan ook een vereiste. Is dat niet het geval, dan is de investering, zowel financieel als in tijd, te hoog. Het is niet iets dat je zo maar in huis haalt ter aanvulling. Er zijn erg veel goedkope drones op de markt, maar voor kwalitatief goed werk heb je er eentje nodig met een goede camera onder, wat tegenwoordig gelukkig steeds goedkoper wordt. Wil je je eigen reflexcamera onder een drone hangen, dat kan, maar dan loopt de prijs al snel heel steil op. Bovendien is er altijd de kost en inspanning voor een vliegbrevet.” 

Hoe zit het eigenlijk met de wetgeving? Heb je een vliegbrevet nodig om met dronefotografie bezig te zijn?

“Kort uitgelegd zijn er drie niveaus. De recreatieve klasse is voor alle drones met een maximumgewicht van een kilogram (volledig uitgerust). Je mag enkel op privéterrein vliegen, met toestemming van de eigenaar, en de maximumhoogte is tien meter. Je mag geen commerciële vluchten maken.”

“Wil je dat wel, dan moet je minstens een Klasse 2-brevet halen. De piloot moet minstens zestien jaar oud zijn, en de drone mag tot vijf kilogram wegen. De maximumhoogte bedraagt 45 meter, maar je moet wel 50 meter van elk gebouw (of onnatuurlijk obstakel) wegblijven, en je mag geen steden, gemeenten, personen of dieren overvliegen. Je drone moet ook geregistreerd en verzekerd zijn. De opleiding bevat een praktisch en theoretisch deel, maar enkel een praktisch examen. Reken op ongeveer duizend euro kosten voor dit brevet.”

“Met een Klasse 1-brevet tenslotte mag je drones vliegen tot 150 kilogram, tot 90 meter hoog, en je mag veel dichter bij obstakels vliegen. Voor een Klasse 1-brevet is er een theoretisch en praktisch examen, niet te onderschatten en te vergelijken met dat van een sportvliegtuigpiloot. Er zit bijvoorbeeld kennis over aerodynamica en radiocommunicatie in. De piloot moet achttien jaar oud zijn en je moet een medisch attest voorleggen. Dit brevet kost je ongeveer drieduizend euro. Uiteraard moet je ook te allen tijd de privacy van iedereen respecteren.”

Welke drone gebruik je momenteel?

“Ik vlieg met een DJI Inspire 1. Dit is een iets groter model dat zelfs bij flink wat wind redelijk stabiel blijft. Hoe groter en zwaarder de drone, hoe stabieler. De ingebouwde camera is erg goed (12,4 megapixels, 4K-video tot 30 fps en Full HD-video tot 60 fps), en hij hangt in een stabilisatieplatform zodat je perfecte foto’s en films maakt. Hij zit qua prijs in de grootorde van een goede professionele camera, en je kunt eventueel de camera nog upgraden, maar dan verdubbel je de prijs wel. Raak je de besturing van de drone kwijt, bijvoorbeeld omdat je buiten het radiobereik vliegt, dan keert hij autonoom terug. De enige nadelen: het is een quadcopter, dus als één motor defect raakt, crasht het toestel. En de autonomie is beperkt tot ongeveer een kwartier per batterij.” 

Welke drone staat er bovenaan je verlanglijstje?

“De DJI Mavic Pro. Dat is een meeneemmodel dat je gedeeltelijk kunt opplooien en daarom ideaal is om mee op reis te nemen. Hij weegt maar 800 gram, dus je hoeft hem niet te registreren en je kunt er dan ook overal mee vliegen (binnen de grenzen van de lokale wetgeving, uiteraard). Hij heeft een uitstekende 4K-camera en is net zo makkelijk te besturen als de grotere modellen.” 

Waar moet de beginner op letten bij zijn eerste aankoop?

“Als je echt nog nooit gevlogen hebt: koop eerst een goedkoop toestel van minder dan honderd euro. Daar hoeft geen camera aan te hangen. Bedoeling is dat je een idee krijgt of je het echt wel leuk vindt. Bovendien leer je met zo een toestel de basisbeginselen van vliegen. Het is moeilijker om er mee te vliegen dan met de dure toestellen die over allerlei elektronische snufjes beschikken om je te helpen. De basiskennis die je er mee leert, zal van pas komen als je voor je vliegbrevet gaat. Zo zal men tijdens de opleiding bijvoorbeeld je GPS-functie uitschakelen (om een defect te simuleren), waardoor je toestel drijft op de wind. Je moet in dat geval manueel kunnen landen. Al je oefenwerk met die goedkope drone komt dan van pas.” 

Wat was je leukste project tot hier toe?

“Voor een golfterrein heb ik fly-overs van de negen holes gemaakt. Dat zijn hele leuke beelden die simuleren hoe de golfbal vanop de tee tot aan de hole vliegt.” 

Is er een project dat je absoluut zou willen doen?

“Drones bieden een heel budgetvriendelijke manier om luchtbeelden te maken voor een actiefilm. Dat wordt vandaag overigens al veel gedaan. Een autoachtervolging filmen lijkt me fantastisch. Twee wagens achtervolgen elkaar en de dronepiloten zit dan in een derde wagen. De DJI Inspire zelf vliegt tot 70 km/u, en je kunt hem met twee piloten besturen, die krijgen dan elk een eigen taak. Eén piloot focust op het eigenlijke vliegwerk, terwijl de tweede piloot de camera bedient.” 

Je hebt een uitgebreide achtergrond in computergraphics. Zie je combinaties met dronefotografie?

“Absoluut. Het is perfect mogelijk om allerlei 3D-modellen over die filmbeelden te monteren. Dat is heel handig voor studies die bijvoorbeeld de inplanting van een nieuw gebouw of park willen bekijken in de echte omgeving. Je bent dan niet beperkt tot een paar foto’s of modellen van het nieuwe gebouw, maar je kunt echt een film maken die toont hoe het eruit zal zien in de echte omgeving.”

“Helemaal leuk wordt het als je computergraphics combineert met droneracing. Racers gebruiken vandaag een speciale bril, te vergelijken met de nieuwe VR-brillen, waarin ze rechtstreeks de beelden van hun dronecamera zien. Het lijkt dus alsof ze zelf vliegen. Combineer dat met computergraphics en je zou virtuele luchtgevechten kunnen houden, compleet met allerlei speciale effecten. De computer creëert de beelden van raketten of lasers, en houdt ook bij of iemand geraakt is. Je kunt ook no fly-zones aangeven in de bril, of dynamisch het terrein aanpassen door obstakels te laten verschijnen. Mogelijkheden genoeg. Ook voor de toeschouwers zou dat erg knap zijn. Zij kunnen de beelden van elke piloot of overzichtsbeelden volgen, compleet met alle effecten.”

Dit vind ik er van

Uw reactie is succesvol opgeslagen.

U heeft reeds gereageerd op dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroller vers le haut