Goed voorbereid op fietsuitstap

> Nieuws - 4 april 2017

Het zonnetje schijnt, en je hebt een gezellig fietstochtje gepland, samen met vrienden of met het gezin. Topidee! Maar ben je zeker dat je aan alles gedacht hebt, en dat je niets vergeten bent? Want met een goede voorbereiding – en onze tips – beleef je nog meer plezier aan je fietsuitstapjes.

April en mei zijn eigenlijk de mooiste maanden om er met de fiets op uit te trekken voor een zalig ritje door bossen en weiden. De vogeltjes fluiten, de natuur staat in bloei en als ook het weer een beetje meezit – geen regen, niet meer te koud en nog niet te warm – heb je alleen nog goed gezelschap nodig om er een heerlijk dagje uit van te maken.

Toch zijn er een paar dingen waar je op moet letten om onbezorgd op je fiets te stappen, en om onderweg niet voor onaangename verrassingen te komen staan. Volg onze tips, en alles loopt gegarandeerd op wieltjes!

Topconditie

Hoe is het gesteld met je conditie? Geen onbelangrijke vraag als je van plan bent om voor het eerst sinds lang nog eens te gaan fietsen. Een kort ritje van pakweg 20 à 30 kilometer aan een gezapig tempo is wellicht geen probleem. Maar als je een langere (meerdaagse) tocht plant, of iets sneller wil fietsen, is het een goed idee om je daar fysiek een beetje op voor te bereiden. Tenzij je graag last hebt van krampen of stramme spieren natuurlijk.

Rij eerst wat kortere ritjes, ga een paar keer naar de fitness of kruip thuis op een onbewaakt moment eens op de hometrainer. Ook trappenlopen en ’s ochtends of ’s avonds met gestrekte armen een aantal keer door de knieën gaan zijn ideale oefeningen om de beentjes te wapenen tegen een lange fietstocht. Zo ben je zeker dat je ook de dag nadien nog normaal kunt bewegen.

Wanneer er tijdens je fietstrip ook wat hellingen of heuvels op het programma staan, kan het bovendien geen kwaad om een beetje op je gewicht te letten. Want geloof me, elk kilootje dat je mee naar boven moet sleuren, is er één te veel.

Fiets in orde?

Niet alleen jij moet in conditie zijn, ook je fiets bevindt zich liefst niet in een erbarmelijke toestand. Zijn je banden goed opgepompt? Is je ketting gesmeerd? Werken je versnellingen? Zit er geen vervelende knik in je wielen? Zijn je remblokjes niet te fel afgesleten? Is je stuur goed gecentreerd en staat je zadel op de juiste hoogte? Best even checken, voor je vertrekt. Een goede fiets zou in elk geval geen lawaai mogen maken. Als er toch iets ratelt of sleept (je remmen, je dynamo of je spatbord) of fundamenteel stuk is, breng je snel een bezoekje aan je fietsenmaker. Of als je een beetje handig bent, steek je zelf de handen uit de mouwen. Op YouTube vind je tal van filmpjes die je stap voor stap uitleggen hoe je kleine herstellingen uitvoert.

Een goed onderhouden fiets is niet alleen veiliger en aangenamer om op te fietsen. Je rijdt er ook sneller mee, zonder extra moeite. De meeste fietsers rijden om te beginnen met te zachte banden. Gevolg: meer wrijving met de weg, en meer energie die in het opveren van je band verloren gaat. Goed opgepompte banden schelen meteen een slok op de borrel. Bovendien verslijt een band die correct is opgepompt minder snel, en zal je er minder snel lek mee rijden. Ook in je ketting en in je trap- en wielas gaat door wrijving energie verloren. Het verlies kan je beperken door alle draaiende onderdelen regelmatig goed te smeren. Op je ketting doe je dat met olie, in de kogellagers (assen) bij voorkeur met vet.

Wat neem je mee?

Hoe goed je fiets ook in orde is, je kan nooit op alles voorbereid zijn. Een scherp steentje of een stuk glas is soms al voldoende voor een lekke band. Dus zorg dat je alles bij hebt om een band te vervangen: één of twee reserve binnenbanden, twee bandenafnemers en een handpompje. Het is een tikkeltje duurder, maar een pak sneller dan te zitten prutsen met klevertjes, lijm en een vijltje. Ook een multitool komt altijd van pas, met inbussleutels en schroevendraaiers in allerlei maten om iets vast te schroeven of om je stuur of je zadel een tikkeltje hoger of lager te zetten.

Of je echte fietskledij aantrekt, hangt een beetje af van je sportieve ambities. Maar sowieso werk je best met laagjes, zodat je gemakkelijk iets kan aan- of uittrekken als je het te koud of te warm krijgt. Ga voor schoenen met een harde zool, zodat je stevig door kan trappen. Fietshandschoentjes geven je een betere grip op het stuur en helpen je om schokken te absorberen. Ook een fietsbril kan van pas komen: niet alleen om je ogen te beschermen tegen de wind en de zon, maar om te vermijden dat er insecten in vliegen.

Wellicht is het geen slecht idee om ook iets van regenkledij te voorzien, zeker in een kikkerland als België. Check zeker de buienradar voor je vertrekt. Ideaal is een lichte regenjas die nauw aansluit, zodat hij niet te veel wind pakt en je hem makkelijk kan wegproppen als het stopt met regenen. Dat kan in een rugzak, maar voor langere ritten vinden we een fietstas toch een pak handiger en vooral comfortabeler.

Andere dingen die je best niet vergeet, moest er onderweg toch iets gebeuren, zijn je gsm, je identiteitskaart en wat geld. En eten en drinken natuurlijk (zie verder). Ook een kilometerteller is superhandig: hij helpt je niet alleen om een constant tempo aan te houden, maar hij motiveert je ook door aan te geven hoe ver je nog moet en hoeveel kilometer je al gereden hebt. En ben je het beu om altijd van thuis te vertrekken, dan zal je moeten investeren in een degelijk fietsrek.

Eten en drinken

Als je gaat fietsen, heeft je lichaam vooral koolhydraten nodig, want die leveren energie. Eet ruim van tevoren een bord havermout, muesli of een boterham met confituur. Dit eten bevat veel samengestelde koolhydraten, die geleidelijk vrijgegeven worden. Handig voor lange ritten. Een bord pasta, aardappelen of rijst de avond ervoor helpt ook.

Tijdens het fietsen is het heel belangrijk dat je tussendoor genoeg eet. Want als je echt honger krijgt, is het dikwijls al te laat. Voor je het weet kom je de spreekwoordelijke man met de hamer tegen en heb je geen kracht meer in je benen. Probeer elk uur of elke 20 kilometer iets kleins te eten. Een banaan of een energiereep bijvoorbeeld. Of een reep chocolade, als het niet te warm is.

Ook voldoende drinken is essentieel. Idealiter neem je elke tien minuutjes een paar slokken. Een drinkbushouder is dan ook geen overbodige luxe, als je niet om de haverklap wil stoppen. Voor lange ritten raden we je zelfs twee drinkbussen aan: eentje met fris water en eentje met een al dan niet zelfgemaakte sportdrank. Dit zorgt niet alleen voor wat afwisseling, maar ook voor extra energie en koolhydraten.

Als het zonnetje schijnt, kan je onderweg halthouden voor een picknick of een hapje op een terras. Supergezellig, maar kies wel voor een licht verteerbare maaltijd, zoals een soepje of een slaatje. Een steak met saus en frieten kan zwaar op de maag vallen, waardoor je het eerste half uur na je lunch niet vooruit te branden bent. Vet en alcohol hebben sowieso een negatief effect op je prestaties.

Veilig onderweg

Het verkeer is er de laatste jaren niet rustiger op geworden. Je bent niet alleen op de baan, dus je zal tijdens je fietstocht rekening moeten houden met andere weggebruikers. Maar als je je hoffelijk gedraagt en je aan een paar simpele regeltjes houdt, kom je al een heel eind. Steek je arm uit als je wil afdraaien, let op dat je niet in de dode hoek van een vrachtwagen komt te zitten en maak oogcontact met de bestuurder van een wagen die van een oprit komt, of die staat te wachten aan een zijstraat. Je bent dan wel meestal in je recht als zwakke weggebruiker, maar daar heb je weinig aan als je in het gips ligt.

Als je in groep fietst, mag je met twee naast elkaar rijden, tenzij de baan zo smal is dat je het kruisen met tegenliggers op die manier onmogelijk maakt, of er buiten de bebouwde kom achteropkomend verkeer in aantocht is. Is het al donker als je gaat fietsen? Zorg dan dat je goed zichtbaar bent. Zie dat je voor- en achterlicht werken en draag geen te donkere kledij. Of waarom geen fluohesje? Een helm is niet verplicht, maar als je op geaccidenteerd terrein gaat fietsen – op grindwegen, op kasseien, bergop en bergaf, … – lijkt het ons toch geen slecht idee. En er is momenteel zoveel keuze, dat een helm best hip en trendy kan zijn.

Op het rechte pad

Ga je fietsen in de buurt van waar je woont, dan zal je de weg wel kennen. Maar zoek je het verder van huis, aan de andere kant van het land of misschien zelfs in het buitenland, dan neem je toch best een paar voorzorgen om niet verloren te rijden of je tocht nodeloos een pak langer te maken. En dat kan vandaag op tal van manieren. Soms is het niet nodig om het warm water opnieuw uit te vinden. Ons land telt tal van bewegwijzerde routes die je langs prachtige stukjes natuur en pittoreske dorpjes voeren. Zoek maar eens op internet, of lees ons overzicht van de mooiste fietsroutes van België, op pagina 52.

Maar als je gewoon naar een gezellig stadje of naar je tante aan de andere kant van de provincie wil fietsen, of een toertje wil maken met vertrek en aankomst aan jouw voordeur, dan zal je zelf een route moeten uitstippelen. Met een fiets-gps van Garmin of Polar bijvoorbeeld, die je ook op de hoogte houdt van hoogteverschillen en bezienswaardigheden. Of met een app op je smartphone, die je met een speciale houder kan bevestigen aan je stuur.

Ook het Belgische netwerk van fietsknooppunten is bijzonder handig om de weg te vinden van punt A naar punt B. Op www.fietsnet.be stel je jouw route op maat samen door op de fietsknooppunten op de kaart te klikken. Ben je klaar, dan kan je een strookje printen met alle knooppunten en de tussenliggende afstanden netjes onder elkaar. Kleef dit op de buis van je fiets, en je rijdt probleemloos van knooppunt naar knooppunt.

Ben je op stap met een fietskaart of een zelf geprint plannetje? Neem dan een kaartbeschermer mee, of een stuurzakje waar je een kaart in kan steken. Want anders kun je op elke splitsing stoppen om die kaart uit je zak te halen. En ga je in de bossen fietsen, waar de telefoondekking soms te wensen overlaat, dan kan een kompas van pas komen. Zo heb je in het slechtste geval toch een ruw idee van de richting die je uit moet.

Dit vind ik er van

Uw reactie is succesvol opgeslagen.

U heeft reeds gereageerd op dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Scroller vers le haut