Menu
Terug

Je tv repareren, zelf doen of laten doen?

En loont het wel de moeite?
Leestijd minuten
12 mei 2020

Toestellen gaan af en toe stuk, dat is een harde realiteit. Ook die prachtige nieuwe tv kan defect raken. Dan zit je onmiddellijk met een hoop vragen. Kan het defect hersteld worden? Kan ik het zelf? Loont het wel de moeite? Vragen die wij hier beantwoorden.

Eerste hulp bij haperend beeld

Er hapert iets aan je smart-tv ... Ai, wat nu? Het beeld valt weg of de kleuren zien er verkeerd uit. De eerste stappen die je absoluut zelf moet doorlopen, zijn altijd hetzelfde. Zet alles uit: je tv en alle bronnen. Kijk vervolgens alle aansluitingen na. Zit de stekker goed in het stopcontact en in de tv? Zijn alle HDMI-kabels nog goed aangesloten? Trek ze voor de zekerheid allemaal even uit en stop ze een voor een terug in. Kijk terwijl je dat doet ook na of de kabels geen schade vertonen. Opgelet met de stroomkabel, want als die beschadiging vertoont, moet je hem onmiddellijk vervangen. Heb je altijd problemen met één bepaalde externe bron? Wissel de HDMI-kabel met die van een andere bron, zo kun je eventueel bepalen of de kabel de oorzaak is.

tv, repareren

Zelf herstellen

Alle kabels zijn in orde en ze zijn goed aangesloten. Het probleem blijft. *zucht* Wat nu? Gelukkig ben je een ervaren klusser en een virtuoos met de soldeerbout. De gedachte dat je de ingewanden van je tv te lijf gaat met een torx T1-schroevendraaier schrikt je niet af. En uiteraard lees je vlot elektronische schema’s. Toch raden we niet aan om er zelf aan te beginnen. Is het toestel nog binnen garantie, doe er dan beroep op. Zodra je immers een schroefje los vijst vervalt je garantie, dus waarom zou je dat riskeren? Is je garantie al verlopen? Zelfs dan is de kans dat je zelf iets kunt herstellen, erg klein. Het aantal componenten in je tv is beperkt, dus herstellingen betekenen vaak het vervangen van een onderdeel. Niets voor de doorsnee consument dus.

tv, repareren

Binnen garantie? Geen probleem

Om van je garantie te genieten, moet je het kassaticket bijhouden, dat geldt als je garantiebewijs. Is je aankoop bij de kassa gelinkt aan je identiteitskaart, dan is het kassaticket niet nodig. Binnen twee jaar na aankoop is een herstelling gratis, zolang het om een technisch mankement of fabricagefout gaat. Die tennisbalvormige deuk in je OLED-scherm? Hmm, neen dat valt niet onder garantie. Is je tv kleiner dan 40 inch, ga er dan mee naar de winkel. Is je tv groter dan 40 inch, dan zorgt MediaMarkt ervoor dat het toestel bij jou thuis hersteld wordt. Alle herstellingen worden overigens uitgevoerd door het merk zelf of door een erkende reparateur.

Garantie+

Het is je misschien al overkomen, je tv-toestel gaat stuk, net buiten de garantieperiode. Als je die frustratie, en de betalende herstelling absoluut wilt vermijden, neem dan ‘Garantie+’ bij je volgende aankoop. Je betaalt een kleine meerprijs, en je garantie wordt verlengd van 2 jaar naar 5 jaar (2 jaar wettelijke garantie + 3 jaar verlengde garantie). Binnen die drie extra jaren gelden dezelfde voorwaarde als voor de wettelijke garantie, dus enkel gratis herstelling van technische mankementen of fabrieksfouten. Je belt naar het specifieke Garantie+-nummer om je dossier te openen. Bel zeker niet naar de fabrikant, die zijn immers niet op de hoogte van je extra garantie en zouden je dan toch kosten aanrekenen. Als je tv niet meer hersteld kan worden aan een aanvaardbare prijs, krijg je een aankoopbon die geldig is gedurende een periode van 1 jaar. Vanaf het derde jaar na aankoopdatum krijg je de oorspronkelijke aankoopwaarde verminderd met 20 procent per jaar vergoed.

Herstellingen buiten garantie

Loont het nog de moeite om buiten de garantie een herstelling te laten uitvoeren? Dat hangt uiteraard van de oorspronkelijke prijs van je toestel, de prijs van de herstelling en je eigen oordeel af. De procedure verloopt hetzelfde als binnen garantie, maar hou er rekening mee dat er een minimale kost zal zijn voor vervoer en het opstellen van de prijsofferte (reken minimaal op 50 euro).  Eens je de offerte hebt, zijn er drie opties:

  • Je bent akkoord met de prijs, het toestel wordt hersteld.
  • Je bent niet akkoord met de prijs, maar wilt het toestel terug.
  • Je bent niet akkoord met de prijs, maar je wilt het toestel niet terug (het wordt gerecycleerd).
tv, repareren

Kalibratie

Ben je in de markt voor een nieuwe televisie? Overweeg dan ook de Schermkalibratie Service. Met deze extra dienst kalibreert een medewerker van MediaMarkt het beeld voor het beste resultaat. Zo ben je er zeker van dat het beeld elke schaduwnuance of witdetail weergeeft, dat kleuren er levendig en levensecht uitzien, niet artificieel, en dat elk detail haarscherp zichtbaar is. Deze dienst kan uitgevoerd worden in de winkel of bij je thuis.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()