Menu
Terug

Assassin’s Creed: Origins

Game van de maand
Leestijd minuten
15 Oktober 2017
Assassins_Creed_logo

• Genre: actie
• Platform: PS4, Xbox One, pc
• Release: 27 oktober

Het majestueuze Oude Egypte dreigt ten onder te gaan in een machtsstrijd om donkere geheimen en vergeten mythes. Kerf je eigen epische verhaal in deze weergaloze wereld. Een wereld waar naar goede Assassin’s Creed-gewoonte weer elke horizontale en verticale vierkante centimeter vrij, maar nooit zonder risico te verkennen is.

Een Assassin’s Creed-game draait om de eeuwenoude geheime oorlog tussen twee al even oude en even geheime organisaties. Aan de ene kant heb je de invloedrijke en machtsgeileTempeliers met hun sinistere plannen voor de mensheid. Aan de andere kant zijn er de Assassijnen, die daar met vooral heimelijke en letterlijk dodelijke efficiëntie een stokje voor proberen te steken.

Fans van de reeks deden in voorgaande hoofdstukken hun ding al in de middeleeuwen tijdens de kruistochten, het Italië tijdens de Renaissance, in Amerika in volle onafhankelijkheidsstrijd, Parijs tijdens de Franse Revolutie en het zeventiende-eeuwse Londen.

Assassin's Creed Origins gameplay

Kiem van het conflict

Zoals de titel al doet vermoeden, keert deze successerie met Assassin’s Creed: Origins terug naar hoe het allemaal begon. Terwijl je piramides insluipt, oude tombes en allesbehalve desolate oases verkent, ontdekt je hoe de oorlog aftrapte tussen de Assassijnen en een geheime samenzwering waaruit eeuwen later de Tempeliers zullen ontstaan. Dat begin vinden we in het Oude Egypte, zo ergens in de periode die begon na de dood van Alexander De Grote en eindigde met de dood van Cleopatra en de daaropvolgende verovering door de Romeinen.

Voor wie het precies wil weten, zo ergens tussen het jaar 323 en 30 voor onze jaartelling, dus. Maar je speelt een Assassin’s Creed-game niet ter voorbereiding op een geschiedenisquiz. Je speelt het om de uitgestrekte, levendige spelwereld, waarin je zelf je route kiest, zelf bepaalt hoe (en of) je elk van de vele uitdagingen aangaat en daarbij je spelpersonage alsmaar nauwer doet aansluiten op jouw individuele speelstijl.

In Origins heet dat personage Bayek, een Medjay. Dat is een soort rondreizende sheriff uit die tijd, met als opdracht het nagenoeg eindeloze rijk te doorkruisen en het volk te beschermen tegen gevaren in de ruimste zin van het woord. Er mag weer heel wat geklauterd worden, maar omdat het Oude Egypte niet bezaaid was met hoge gebouwen, breng je deze keer nieuwe stukken van het omringende landschap in kaart door je adelaar erop uit te sturen. Na een tijdje zal je Bayek ook verschillende roofdieren kunnen temmen. Voor het gezelschap en om ze in te zetten tegen vijanden.

Variatie troef

Wie bij het Oude Egypte vooral aan saaie zandvlaktes denkt met hier en daar een occasionele oase, denkt liever opnieuw. De makers van de game voeren vier heel verschillende regio’s op die elk op zich ook heel wat contrast en variatie scoren. Zo is er Giza, Memphis en de weelderig vruchtbare Nijl-delta met de hoofdstad, de piramides, de sfinx en de vele verborgen graftomben. Zo is er Siwa, een van de meest onherbergzame en eenzaamste zones in het game, waar tegenover grote ‘ongemakken’ evenredig grote beloningen kunnen staan. Tenslotte is er nog Faiyoum, het betwiste land, ooit een zee, nu een kerkhof van walvisbeenderen, maar absoluut het verkennen waard.

Er is ook veel meer aan Assassin’s Creed: Origins dan het ontstaansverhaal van het broederschap der Assassijnen. Tijdens je avontuur stuit je op heel wat intense, emotionele en memorabele verhalen, die allemaal samen een wereld creëren met een rijke, diepe textuur. Elke bewoner van die wereld is voorzien van een geloofwaardig gedrag. Ze ontwaken wanneer dat moet, kuieren door de straten als ze daar zin in hebben en gaan - meestal - slapen als de nacht valt. Dus wanneer je een doelwit opspoort, staat die niet altijd braaf op jou te wachten. Vandaag kan hij in een andere stad zijn en morgen alweer terug, recht onder je neus. Aan jou om je aanpak aan te passen aan die dynamische spelwereld. 

Massa's game voor je geld

Dat alles maakt elk avontuur van elke speler uniek en wie er achteraf nog eens een keer doorheen wil, kan daarbij op een grotendeels andere ervaring rekenen. Het loont ook absoluut de moeite om wanneer mogelijk (of wanneer je daar zin in hebt) van de centrale verhaallijn af te dwalen en je uren te verliezen in meeslepende, telkens weer heel unieke, optionele queesten.

Assassin’s Creed stond altijd al bekend om zijn uitgekiende - veelal door de speler zelf afgewogen - mix van heimelijke tactieken en spectaculaire gevechtscènes. Dat vechten is in Origins ingrijpend omgegooid naar een slim, diep en tegelijk heel intuïtief systeem van acht wapentypes en een enorme variatie in vijanden. Het resultaat maakt elke confrontatie weer anders. Zelfs beginners zullen in geen tijd verbluffend ogende gevechtssituaties in hun voordeel beslissen met een combinatie van timing, positie en een sluw inspelen op zwakke punten van je tegenstanders.

Uiteraard speelt ook hier het overzichtelijke rollenspelluik van het game mee. Daarmee bouw je jouw unieke Bayek immers uit met meer gespecialiseerde vaardigheden, items en wapens. Wat dacht je van een boog die je toelaat om het traject van zijn pijlen onderweg bij te sturen? Klinkt eerder magisch dan historisch realistisch, maar ook deze Assassin’s Creed: Origins bewijst weer dat die twee geweldige troeven elkaar niet hoeven uit te sluiten om een fantastische game te maken. Integendeel!

 

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()