Menu
Terug

Battlefield V: Hemels voor de gamefanaat

Game van de Maand
Leestijd minuten
19 oktober 2018

Zelfs als je voor de honderdste keer in een slagveld dropt, je krijgt telkens weer een unieke beleving met Battlefield. Een beleving die je nu met nog meer realisme en overtuigingskracht in deze intense, georganiseerde chaos onderdompelt - en waar je maandenlang naar blijft terugkeren.

Hoge wow-factor

De Battlefield-games draaien om grootse slagvelden waarop je vaak met vele tientallen spelers tegen nog eens zoveel andere spelers voor een objectief gaat. Voor deze vijfde editie kozen de makers voor bekende en minder bekende strijdtonelen uit de Tweede Wereldoorlog. Je kijkt de speelwereld in door de ogen van je soldaat en vaker nog over de loop van je wapen. Het gros van de tijd zal je als een infanterist met een zelfgekozen specialiteit over het terrein manoeuvreren, maar vaak krijg je ook de kans om je bijdrage te leveren vanuit de cockpit van een gevechtsvliegtuig of duikbommenwerper. Of van achter een stuk antitank- of luchtafweergeschut, of als chauffeur of boordschutter van een tank.

Dat alles maakt Battlefield V tot een totale slagveldbeleving, waarin elke confrontatie weer anders speelt en die overloopt van wat veteranen in het shootergamewereldje ‘Battlefield-momenten’ noemen. Memorabele acties met een hoge wow- en spektakelfactor.

Beproefd en opgeschroefd

Dat die Battlefield-formule intussen door miljoenen beproefd en goedbevonden is, hield de makers niet tegen om de lat weer iets hoger te leggen. Battlefield V introduceert dan ook weer enkele opmerkelijke nieuwigheden. De belangrijkste daarvan is ongetwijfeld de nadruk op het samenwerken onder de teamleden. In elke partij nemen de Geallieerden het op tegen de Duitsers en daarbij kunnen aan elke kant tot 32 spelers aantreden. Elk van die twee strijdende partijen is opgedeeld in vierkoppige squads. Dat kunnen, maar moeten geen vaste speelkameraden zijn die in dit game meer voordeel dan ooit halen uit goed samenspel.

Samen achter een objectief aangaan dat de teamleider aangeeft, levert je bonussen op. Zolang er nog een teamlid ‘in leven’ is, kan de rest bij hem of haar opnieuw in de strijd droppen. Gaat een teamlid neer, dan kan nu elk van zijn buddies hem weer op de been helpen, zelfs al koos je niet de medic-klasse voor je spelpersonage. Een echt goed geoliede squad kan zelfs beloond worden met een uniek pantservoertuig of de optie om een zwaar bombardement in te roepen.

Jouw bijdrage telt

Naast de klassieke allround assault-klasse kun je verder nog voor ‘recon’ (scherpschutter), ‘support’ (zware wapens) en ‘medic’ (velddokter) kiezen. Die laatste twee zijn handig om de overige teamleden (en ook spelers van andere squads) respectievelijk van munitie en eerstehulppakketten te voorzien. Dat is belangrijker dan ooit want je begint telkens met ruwweg een drietal volle kogelmagazijnen en herstelt niet langer automatisch tot volle gezondheid. Je kunt nog wel bijtanken aan munitie- en rodekruisstations, maar in het heetst van de strijd gaat er niets boven iemand in de buurt die je extra kogels en health toestopt.

Ben je echter meer het ‘eenzame wolf’-type, dan zet dat absoluut geen domper op je spelvreugde. Je speelt dan gewoonweg als eenmansteam, kiest je eigen objectieven en levert zo je bijdrage aan de overkoepelende krijgsinspanning.

Lust voor oog en oor

Battlefield V ziet er bruut uit en klinkt net zo indrukwekkend. Het vaak uitgestrekte strijdterrein is niet alleen in glorieuze details weergegeven, het is naar goede gewoonte voor deze serie ook weer aan spectaculaire schade onderhevig. Een scherpschutter die vanuit een zolderkamertje kill na kill scoort? Met een welgemikt tankschot vaag je hem en de hele bovenverdieping weg. Het geratel van pantservoertuigen, het motorgebrom van een overscherende duikbommenwerper, gevallen kameraden die om je hulp schreeuwen en de wereld die rood kleurt als je zwaargewond raakt, … Het draagt allemaal bij aan de onderdompeling in de WOII-ervaring die Battlefield V hier in XXL-porties opdient.

Alsof je erin zit

Dat onderdompelende detail wordt doorgetrokken naar hoe jouw personage in de wereld staat, of liever nog: hoe je personage daar doorheen manoeuvreert. Je sprint, klautert, springt, glijdt, duikt, schuifelt en kruipt. Dat doe je met een souplesse die in geen tijd een natuurlijke reflex wordt. Dat voelt lekker aan en het ziet er ook heel realistisch uit wanneer je de medestrijders in je nabije omgeving naast je ziet oprukken, of in dekking ziet duiken, of over een barricade ziet klimmen, of …

Sneeuw schuift op een realistische manier van een dak wanneer een artilleriegranaat in het huis eronder gepompt wordt. Neerstortende vliegtuigen tollen met een zwart rookspoor richting aarde, terwijl de piloot er zich nog net met zijn parachute uit redt. Ga er maar van uit dat je een paar keer zal sneuvelen omdat je afgeleid wordt door het glorieuze spektakel.

Tweede Wereldoorlog à la carte

Battlefield V is vooral een multiplayergame, maar telt daarnaast ook nog een singleplayermodus en laat je voor die multiplayer uit een ruim buffet aan smaken kiezen. De singleplayercampagne heet War Stories en is opgetrokken uit korte campagnes die je als verschillende onbezongen helden in het WOII-theater een filmische, intense en persoonlijke actierol geven. Denk aan een jonge, vrouwelijke verzetsstrijder in het bezettte Noorwegen tot een Britse crimineel die de hel van Noord-Afrika tracht te overleven.

Op het multiplayerfront keren de Operations- en Conquest-modi terug. In die eerste probeert het ene team alsmaar objectief na objectief te veroveren en daarbij de tegenpartij in een laatste finale slag op de knieën te brengen. In Conuest draait het om het zo lang mogelijk veroveren en onder je vlag houden van zo veel mogelijk strategische plekken op de speelmap.

Multiplayerbuffet

De Grand Operations koppelen verschillende van die Operations aan elkaar en de prestaties van de voorgaande hebben impact op de slagkracht die beide partijen naar de volgende meenemen. Dat alles kent zijn climax in een Final Last Stand-gevecht zonder respawns. In Tides of War proberen beide kanten in een continue campagnemodus de frontlijn het terrein van hun tegenstanders op te duwen.

En last but not least is er nog Firestorm, een Battle Royale-modus in pure Battlefield-stijl. Daarin vecht je het met jouw team tegen vijftien andere teams uit op de grootste map ooit in deze reeks. En dat wil wat zeggen! Die map wordt gaandeweg alsmaar kleiner en het laatste team dat nog helemaal of gedeeltelijk rechtopstaat, heeft gewonnen. Wapens en voertuigen die je onderweg vindt of verovert, kunnen je kansen om de volgende confrontatie te overleven groter maken, maar geen enkele tactiek is waterdicht of zonder risico’s. Kortom: over die onderdompeling waren we het al eens, nu weet je dat het ook met de diversiteit aan gameplaybelevingen in Battlefield V meer dan goed zit.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()