Menu
Terug

Film van de maand: Robin Hood

Een held voor alle tijden
Leestijd minuten
26 maart 2019

Een veteraan van de Kruistochten en zijn Moorse compagnon beginnen een gedurfde revolte tegen de corrupte Engelse kroon. Je kent de legende van Robin Hood? Dit is het verhaal erachter. Verpakt in een intense spektakelfilm.

Outlawsuperheld

Natuurlijk ken je de legende van Robin Hood, maar zoals ze hier verfilmd wordt, zo zag je ze nog nooit. Dit actiespektakel schiet met een rotvaart uit de startblokken en laat dat tempo niet meer los. Maak opnieuw kennis met een van de beroemdste outlaws ooit, die niet zonder broedende reserves uitgroeit tot de held van een stad die daar dringend nood aan heeft.

In plaats van de zoveelste stoffige reïncarnatie krijgen we een Robin Hood die meer weg heeft van een moderne superheld. Een verloren familiefortuin. Een leven in de schaduw. Een getalenteerd boogschutter die dit talent tot nagenoeg bovenmenselijk niveau traint. Een onvergetelijke sidekick in de vorm van zijn Moorse voormalige aartsvijand. Een snuifje romantiek. Wie beweert dat een superheldfilm zich niet in de middelleeuwen kan afspelen, moet dringend deze nieuwe film bekijken.

De jongen met twee kostuums

Regisseur Otto Bathurst maakte naam met de tv-series ‘Peaky Blinders’ en ‘Black Mirror’. Voor hem moest en zou Taron Egerton de titelrol spelen. Hij stelde zelfs de filmproductie uit wegens eerdere verplichtingen van Egerton. De Britse acteur zou daarmee in de voetsporen treden van Douglas Fairbanks, Errol Flynn, Frank Sinatra, Sean Connery, Kevin Costner, John Cleese, Cary Elwes en Russell Crowe.

De nu 28-jarige Taron Egerton herken je waarschijnlijk als de flegmatieke superspion in de The Kingsman-films. Daar bewees hij al dat allesbehalve vanzelfsprekende talent om actie en joviale humor met een rebels kartelrandje te kunnen combineren. Hij greep deze rol met beide handen vast. “Ik had als kind maar twee verkleedkostuums: Superman en Robin Hood.”

Zonder vrolijke kampeerscènes

Egerton omschrijft zijn personage heel gevat als “een oorlogsveteraan die terug thuiskomt en hunkert naar vrede en troost … maar ontdekt dat zijn grootste veldslag niet in het verleden, maar de toekomst ligt. Dit gaat niet over vrolijke vrienden die in een bos kamperen, maar over getekende mannen die zich niet van het onrecht kunnen afkeren”.

Veteranen van een verre oorlog die alles achterlieten en na hun terugkeer de grootste moeite hebben zich weer in de maatschappij in te passen. Het is maar een van de elementen die dit tot een verdraaid relevante Robin Hood-film maakt. Het scenario schuwt de donkere hoekjes niet, maar er is absoluut plaats voor humor.

Buddyfilm-vibe

Die humor is haast volledig voor rekening van de dynamiek tussen Egertons Robin en Jamie Foxx’ John, ooit Robins dodelijke vijand, nu zijn vriend en mentor. Het is vooral de scheermesscherpe tong en onweerstaanbare mimiek van John die je luidop aan het lachen zullen brengen. Verwacht je maar aan een vermakelijke buddyfilm-vibe.

Laten zich ook positief opmerken: Eve Hewson die een pittige, moderne versie van de theoretisch onbereikbare Marian neerzet. Ben Mendesohn als de Sherrif van Nonttingham - iemand moet het doen en hij doet het fantastisch. De prijs voor moeilijkste - en vlekkeloos uitgevoerde - rol gaat echter naar Jamie Dornan, die hier definitief zijn Fifty Shades of Grey-personage afschudt.

Brutaal pretpakket

Het verhaal van Robin Hood wordt al zo’n acht eeuwen verteld. Door opeenvolgende sterk veranderende tijdperken in de geschiedenis. Dat lukt je niet als je de occasionele geldbuidel van de rijken steelt, om die onder de armen te verdelen. Nee, Robin Hood blijft boeien omdat hij een symbool van verzet tegen onrechtvaardig gezag vertegenwoordigt.

Verwacht je dus niet aan een periodefilm. ‘Robin Hood’ speelt zich dan wel in de middelleeuwen af, maar de actie en het tempo geven de gemiddelde superheldfilm het nakijken. Dit is een spectaculair actieavontuur, een bromance én een romance, een heist-film … en dat alles in een zelfverzekerd totaalpakket.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()