Menu
Terug

Justin Timberlake brengt ‘Man of The Woods’

Artiest van de Maand
Leestijd minuten
21 Februari 2018

De 35-jarige superster liet zich voor zijn vierde album beïnvloeden door zijn familie en trommelde al zijn vrienden-topproducers op voor zijn persoonlijkste werk tot nog toe. ‘Man of the Woods’ staat voor een muzikale terugkeer naar de plek waar Justin Timberlake opgroeide: Memphis.

36 miljoen verkochte albums later

Het is haast niet te geloven dat ‘Man of the Woods’ nog maar het vierde album is van Justin Timberlake. De man lijkt de laatste vijftien jaar onophoudelijk residentie te houden in de hitlijsten. Een periode waarin de zanger en acteur tien Grammy’s en vier Emmy’s mee naar huis mocht nemen.

Zijn drie vorige studioalbums, ‘Justified’, ‘FutureSex/LoveSounds’ en ‘The 20/20 Experience’, gingen wereldwijd herhaaldelijk platinum of multi-platinum. In de V.S. alleen al scoorde Timberlake vijf nummer 1-songs en zeventien andere haalden de top 10.

Justin Timberlake - can't stop the feeling

Onlangs domineerde hij de radiogolven nog wekenlang met de vier keer platinum scorende oorworm ‘Can’t Stop the Feeling’, uit de animatiefilm ‘Trolls’. Dat nummer was meteen ook de bestverkopende single in de States van dat jaar. Goed voor een van die tien Grammy’s en goed voor zowel een Oscar- als een Golden Globe-nominatie.

Vrienden en familie

Nu is er dus die vierde, ‘Man of the Woods’. Timberlakes meest ambitieuze album tot nog toe. Zowel wat geluid als lyrics betreft. Een mix van traditionele Amerikaanse rock met de onmiskenbare, modernere en uiterst dansbare invloeden van onder andere Pharrell Williams en zijn Neptunes-compagnon Chad Hugo. Leverden verder ook nog hun bijdrage: die andere bevriende-topproducers Timbaland en Danja.

Over de teksten laten we de man zelf aan het woord. “Dit album is geïnspireerd door mijn zoon, mijn vrouw, mijn familie”, liet Timberlake weten. “Maar meer nog door waar ik vandaan kom. Meer dan elk album dat ik ooit maakte.” Justin Timberlake groeide op in Memphis en dat verklaart de stevige dosis Americana in sommige songs. “Bij momenten roepen die nummers beelden op van bergen, bomen, een kampvuur.” Of zo beweerde toch de massaal bekeken aankondigingstrailer voor ‘Man of the Woods’.

Justin Timberlake - kostuum

Synthpop versus country

Wie, met die bewering in gedachte, de eerste singleFilthy’ beluisterde, hoorde minder kampvuren dan wel aanstekelijk ritmische en eerder futuristisch klinkende synthpop. Een single die moeiteloos op ‘FutureSex’ had kunnen staan. Producer Nate ‘Danja’ Hills, die mooie dingen deed voor Britney Spears, Madonna, Beyoncé en al eerder samenwerkte met Timberlake, legt uit waarom dit de eerste single is. En meteen ook waarom het helemaal vooraan het album staat.

‘Filthy’ moet bruut en heftig breken met wat voorafging. Het is de start van het zuiverings- of louteringsproces dat volgt. De single schopt de deur in en eist alle aandacht voor wat komen gaat.

Producer Nate ‘Danja’ Hills
Justin Timberlake - on stage

Wat er dan komt, sluit wel meer aan op die terugkeer naar Memphis. De plek uit Timberlands jeugd dan, pas op de tweede plaats de countrymuziek die daar mee vereenzelvigd wordt. Al krijgt die deze keer wel een groter plekje in de altijd unieke mix van genres, eigen aan de stijl van de artiest. Eigenlijk kregen de fans al een kleine preview met het nummer ‘Drink You Away’ van het vorige album.

Souldiva’s en singer-songwriters

Dus terwijl een gezonde dosis van de nummers het album doen klinken als een organische opvolger voor ‘FutureSex/LoveSounds’, zijn de overige een hommage aan zijn plattelandsafkomst. Dat laatste luik laat zich alleen al afleiden uit songtitels als ‘Flannel’, ‘Montana’, ‘Breeze Off the Pond’ en ‘Livin’s Off the Land’. Iets minder ruraal country/blues/soulgetint is dan weer het indrukwekkende duet met Alicia Keys op ‘Morning Light’, en ‘Say Something’. De collaboratie met singer-songwriter Chris Stapleton past dan weer helemaal in het mannen-met-baarden-en-een-cowboyhoedplaatje.

Hands-on artiest

Het is veel te kort door de bocht om Justin Timberlake te zien als een geweldige performer met een neus voor de op dat moment perfecte producers die hem van een aanhoudende stroom hits voorzien. Daar is niks verkeerds mee, maar je geeft er de man niet de eer mee die hem toekomt. Hij staat niet uit ijdelheid mee in het lijstje producers van ‘Man of the Woods’.

Justin Timberlake - dance

“Veel meer nog dan bij de vorige albums weegt de invloed van Justin als producer door op het uiteindelijke resultaat”, vertrouwden zijn collega-producers de media toe. “Hij is erg hands-on, zal de ene keer een gitaar vastpakken en de andere keer wat op een piano uitproberen. Hij heeft overigens heel wat zelf ingespeeld. Justin heeft zich ontpopt tot een muzikant die in de studio niet achteruit leunt en ons zomaar ons ding laat doen.”

Justin Timberlake - singing on stage

Waar ze bij voorgaande albums de nummers in de studio lieten kiemen en uitgroeien, kregen de producers deze keer vooraf uitgestippelde richtlijnen en sfeerzones opgelegd. Het resultaat is heel persoonlijk, met meer focus en durf dan de fans gewend zijn. Een album dat de Justin Timberlake van vandaag reflecteert ... en die is minstens zo boeiend en sterk als die van gisteren.

Track 1: Filthy - 4:53 min
Track 2: Midnight Summer Jam - 5:12 min
Track 3: Sauce - 4:05 min
Track 4: Man of the Woods - 4:03 min
Track 5: Higher Higher - 4:18 min
Track 6: Wave - 4:24 min
Track 7: Supplies - 3:45 min
Track 8: Morning Light (feat. Alicia Keys) - 4:03 min
Track 9: Say Something (feat. Chris Stapleton) - 4:38 min
Track 10: Hers (Interlude) - 1:01 min
Track 11: Flannel - 4:49 min
Track 12: Montana - 4:39 min
Track 13: Breeze Off the Pond - 4:11 min
Track 14: Livin' Off the Land - 4:53 min
Track 15: The Hard Stuff - 3:15 min
Track 16: Young Man - 3:45 min

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()