Menu
Terug

Nintendo Labo

24 april 2018

Wat krijg je als je een revolutionaire gameconsole als de Nintendo Switch combineert met een veel minder hightech stuk karton? Welkom bij Nintendo Labo, het creatiefste spelidee sinds Lego. Laat het aan Nintendo over om de manier waarop we games beleven helemaal overhoop te gooien.

Wat is het?

Heel kort door de bocht is Nintendo Labo een combinatie van gaming en constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Nintendo Switch, de Joy-Con-controllers van die console en kartonnen zelfbouwpakketten. Zo maak je de zogenaamde Toy-Cons, speelgoed dat in twee richtingen kan samenwerken met de meegeleverde gamesoftware. Nintendo bedacht Labo als een manier om jonge spelers de principes van constructie, techniek en eenvoudig programmeren bij te brengen, maar het is net zo goed een heel unieke en aantrekkelijke manier om je creativiteit de vrije loop te laten.

Ariana Grande, Jimmy & The Roots spelen "No Tears Left to Cry" met Nintendo Labo Instruments tijdens de Tonight Show

Hoe werkt het?

Dat leggen we misschien het best uit met een voorbeeld. Zo vind je bijvoorbeeld in een van die kartonnen pakketten de onderdelen waarmee je een piano kunt bouwen. Dat doe je makkelijk, zonder schaar of lijm. Gewoon de vormen uit het karton drukken en plooien. De instructies krijg je netjes in een duidelijk filmpje op je Switch gepresenteerd. Die Switch-display zelf plaats je in deze Toy-Con daar waar je normaal je muziekpartituren zou plaatsen, terwijl je constructie achterin een opening heeft waar een van je Joy-Con-controllers in past. Die registreert daar welke toetsen je aanslaat, stuurt die door naar de display en daaruit klinkt dan de bijhorende noot. Maak je eigen deuntjes of volg de aanwijzingen op het scherm om in geen tijd leuke muziekstukken te spelen op je zelfgebouwde piano.

Een ander voorbeeld

Met andere stukken karton die je uit de Toy-Con-pakketten drukt en vervolgens vouwt, bouw je een op afstand bediend wagentje, waarin de twee Joy-Con controllers passen. De Switch-display past dan weer in een zelf gevouwen hoesje dat die display het uiterlijk van een afstandsbediening geeft. Met de virtuele toetsen op het aanraakgevoelige scherm stuur je je voertuig. Elke kit telt twee van die autovormen zodat je in geen tijd met een vriend zo goed mogelijk door een zelf uitgestippeld parcours manoeuvreert.

Oké, nog eentje dan: het Toy-Con Robot Pakket. Daarin vind je vouwvormen waaruit je een futuristische rugzak, robotschoenen, handgrepen en een headset bouwt. In die headset past een Joy-Con-controller die de bewegingen van je hoofd registreert, in je rugzak zit er een die hetzelfde doet met de bewegingen van je voeten en handen. Die handgrepen heb je zelf via koordjes met die rugzak verbonden. Start het bijhorende game op de display op en beleef hoe deze Toy-Con je als een vervaarlijke robot middenin een spetterend actiegame dropt.

Mix Pakket & Robot Pakket

In een eerste fase na de lancering van Nintendo Labo zullen er twee Toy-Con-pakketten beschikbaar zijn: het Mix Pakket Kit en het Robot Pakket. In die eerste vinden we die piano, die vanop afstand bediende auto, een vishengel, een motorstuur en een huisje. Telkens voorzien van software die daar een of meerdere games en spelbelevingen aan koppelt. Zoals een visgame voor de hengel, een racegame voor het motorstuur en allerlei interactieve ongein voor dat huisje.

Het geavanceerdere Robot Pakket is helemaal opgetrokken rond die mechoutfit die je voor jezelf kunt bouwen. Omdat het de bewegingen van je hoofd, voeten en handen registreert, lijkt het wel alsof je zelf als een gigantische robot door de virtuele stad op het scherm van je Switch-display of televisie dendert. Je kunt je robot ook transformeren in een tank en zelfs in een vliegtuig om mee over die stad te scheren. Heb je een vriend die ook zo’n Robot Kit heeft, dan kun je het tegen elkaar opnemen in de tweespelermodus.

Denk buiten de doos

Behalve instructies om die Toy-Cons te bouwen en games om ze mee te gebruiken, krijg je met de software bij Nintendo Labo ook een feature die de Toy-Con Garage heet. Daarmee kunnen spelers hun eigen Toy-Cons programmeren met behulp van heel eenvoudige programmeercommando’s. Dat kan voor de bestaande Toy Cons, maar de echte creatievelingen zullen al snel gaan experimenteren met programma’s voor zelfbedachte en zelfgemaakte Toy-Cons. En in deze tijden waarin we alles met elkaar delen, zal je nooit lang naar inspiratie, het creatieve genie of kortweg, boeiende en gratis Toy-Con-ideeën van andere Nintendo Labo-liefhebbers hoeven te zoeken.

Dat programmeren gaat heel eenvoudig en in heldere stappen op de Switch-display. Je vertrekt van een input die je verbindt aan een output. Een actie en een reactie. Bijvoorbeeld het indrukken van een knop of het bewegen van de controller in zijwaartse richting, met als reactie het oplichten van het scherm of het trillen van de andere controller. Je kunt de gevoeligheid van die input, de frequentie of de hoeveelheid aanpassen. Je kunt ook meerdere van deze simpele programmaloops aan elkaar koppelen tot een alsmaar complexer resultaat.

Hoe werkt het écht?

Bouwen, spelen, ontdekken. Dat is de slogan van Nintendo Labo. Over dat bouwen en dat spelen hebben we het al gehad, maar dat ‘ontdekken’ is een minstens zo belangrijke pijler in dit verhaal. Achter nagenoeg elke Toy-Con schuilt een mechanisme, een technologie en/of een wetenschappelijke basis. En jonge of eigenlijk alle spelers zullen net zo geboeid zijn door hoe en waarom hun Toy-Con werkt als door de gamebeleving die het hen oplevert. En precies omdat ze het helemaal zelf gebouwd hebben, krijgen ze al snel een inzicht in dat hoe en waarom. Hoe weet mijn robotpak wanneer ik mijn voet optil en weer neerzet? Waarom komt er die ene noot uit die ene pianotoets en een andere uit die daarnaast? Nintendo Labo creëert langs die weg een heel ongedwongen, drempelloze nieuwsgierigheid, interesse en zin in experimenteren.

Ingenieur en hersteller

Bij intensief gebruik van je Toy-Con-constructies kan het gebeuren dat een van je kartonnen vormen het begeeft. Gelukkig kun je dit in de meeste gevallen heel eenvoudig zelf herstellen met wat tape of een van die platte houten spateltjes voor ijslolly’s. Die herstellingen geven je Toy-Con extra karakter of je maskeert ze met stickers - of beter nog: ze zetten je aan tot het experimenteren met nieuwe, zelfbedachte kartonconstructies.

Unieke constructies

Los van het Mix Pakket en het Robot Pakket is er nog een decoratieset waarmee je jouw Toy-Cons helemaal kunt personaliseren. Die bestaan uit twee plakbandrollen, twee sjabloonvellen en twee stickervellen. Niets houdt je uiteraard tegen om zelf met viltstiften of andere zelfklevers je Toy-Con van een unieke eigen look te voorzien.