Preview: in Ghost of Tsushima speel je de hoofdrol in je eigen samoerai-epos

01 juli 2020

Wanneer een Mongoolse invasiemacht een eiland van het feodale Japan overspoelt, moet de enige overlevende samoerai zijn erecode opzijzetten en zijn zwaardmeesterschap combineren met slinkse ninjatactieken. Ghost of Tsushima belooft op elk terrein een filmisch en episch actieavontuur voor de PlayStation 4.

Krijgerscode schiet tekort

Op het eind van de 13de eeuw wordt het Japanse eiland Tsushima onder de voeten gelopen door een Mongoolse invasiehorde. De plaatselijke samoeraiclan biedt verbeten weerstand, maar de traditionele krijgerscode blijkt niet opgewassen tegen de meedogenloos praktisch ingestelde vijand. Jin Sakai is een van de weinige samoerai die het overleeft. Dat maakt hem de enige hoop voor de zwaar geteisterde bevolking van Tsushima. Maar wat kan één man doen? Misschien niet zo gek veel, maar een geest? Tja …

De weg van de geest

Jin Sakai is een geducht zwaardvechter. Maar verwacht in Ghost of Tsushima niet als een eenmansleger door eindeloze horden vijanden te maaien. Zijn recente, bloederige verleden heeft Jin geleerd dat de traditionele 'weg van de samoerai' niet altijd de beste is. Met tegenzin omarmt hij dan ook alsmaar meer heimelijke talenten en tactieken. Met sabotage- en andere guerrilla-acties zal je de waakvlam van verzet tegen de bezetter aanwakkeren, terwijl die bezetter steeds zenuwachtiger wordt van die ongrijpbare 'geest van Tsushima'.

ghost of tsushima

Actie en stealth

De oplettende gamer heeft intussen al begrepen dat hij met Jin Sakai in Ghost of Tsushima zowel een samoerai als een ninja onder de vingers krijgt. Beide elementen zijn met even veel zorg uitgewerkt. Dat betekent intense en realistisch ogende zwaardgevechten die je met een afgewogen mix van tactiek en reflexen beslist. Tegelijk betekent dat ook behoedzaam rondsluipen terwijl je vijanden via alternatieve routes ontwijkt, afluistert en eventueel ongezien een voor een uitschakelt. Actie en stealth dus, en daarmee meer keuzevrijheid en gameplayvariatie voor jou.

En de Oscar gaat naar …

Het hele eiland is je speelterrein en Tsushima telt 700 vierkante kilometer die je te voet en te paard zal verkennen. Daarbij kies je zelf je route, de manier en vaak ook de volgorde waarin je de vijand steeds meer in de verdediging dringt. Ghost of Tsushima is een heel filmisch avontuur, met weergaloos in beeld gebrachte scènes die het verhaal voortduwen. Je verliest echter nooit het gevoel dat jij diegene bent die dat verhaal stuurt. En zoals de betere actiefilm vind je ook in deze game momenten van harmonie en troost, die je deelt met de mensen die je onderweg helpt.

Uniek authentiek

Met Sekiro: Shadows Die Twice en recenter nog Nioh 2, kregen PS4-spelers de laatste jaren twee uitstekende samoeraigames.  Ghost of Tsushima brengt echter die openwereldaanpak en - belangrijker nog - deze game doet het zonder fantasy-elementen of bovennatuurlijke vijanden en vaardigheden. Hier krijg je een geloofwaardig authentieke setting, en zo ook een unieke en overtuigende spelbeleving.

ghost of tsushima

PlayStation-topper

Met de PlayStation 5 die eraan komt zou je verwachten dat de gamestudio's die exclusief voor PlayStation werken, alles op die veelbelovende volgende gameconsole inzetten. Maar de recente The Last of Us: Part II en nu met Ghost of Tsushima krijgt de PS4 er toch nog twee gigantische toppers bij. Check zeker ook de Special Edition uit. Die geeft je onder meer een Steelbook-hoes, een 'technique point' om in de game te besteden, de Hero of Tsushima Skin Set, een digitaal mini-artbook van Dark Horse en commentaar van de director.

Ghost of Tsushima verschijnt 17 juli op PS4

ghost of tsushima
ghost of tsushima