Review Marvel’s Avengers: laat de superheld in je los!

04 september 2020

Fan van Iron Man, Hulk, Captain America, Thor en de andere Avengers? Dan is Marvel’s Avengers dé game voor jou. Spectaculaire actie in een gloednieuw verhaal, waarvan het einde nog lang niet in zicht is.

100% Marvel

Thor, Captain America, Hulk, Black Widow, Iron Man en Ms. Marvel. Dat zijn de zes personages die je elk met hun unieke, bovenmenselijke vaardigheden door een episch actieavontuur mag leiden. Een verhaal dat speciaal voor deze game geschreven werd onder het goedkeurende oog van Marvel zelf en helemaal in dat Avengers-universum past. Geen gameversie van een van de films, maar een nieuw hoofdstuk voor deze iconische helden. Of liever: het eerste van een reeks nieuwe.

Marvel’s Avengers

Niet zo Happy A-Day

De proloog van dit verhaal begint op A-Day in San Francisco, waar honderdduizenden mensen zijn toegestroomd om eer te betuigen aan de Avengers. Die openen er hun nieuwe hoofdkwartier en tonen er hun nieuwe luchtschip. Wat een viering had moeten worden, draait uit op een ramp die bijna de helft van de stad in de as legt. De Avengers krijgen de schuld, ze worden vogelvrijverklaard en gaan elk hun eigen weg.

Reünie zonder feest

Fast forward naar vijf jaar later, wanneer een nieuwe mysterieuze dreiging de Avengers weer samenbrengt. Ene Kamala Khan, al snel bekend als Ms. Marvel, overtuigt hen van de noodzaak om de mensheid nog maar eens van de ondergang te redden. Ook al keerde diezelfde mensheid hen de rug toe. En misschien slagen ze er zelfs in om hun naam te zuiveren. Dit is het punt waarop het verhaal van Marvel’s Avengers echt aftrapt en jou als speler de bovenmenselijke krachten en vaardigheden geeft van de vele gekende helden. Wie of wat die nieuwe dreiging en Avenger-waardige superschurk is? Daar kom je liever zelf achter.

Gekibbel

Marvel’s Avengers is een third-person actiegame. Dat betekent dat je de actie niet door de ogen van je spelpersonage, maar over zijn of haar schouder bekijkt. Een goede keuze, want dan kun je meer genieten van hun spectaculaire moves. Spektakel dat zich overigens makkelijk kan meten met wat je intussen van de films gewend bent. Van leuke oneliners en hilarisch gekibbel tot waanzinnige actiescènes die huizenblokken en je scherm doen daveren. Interactieve gameplay schakelt af en toe naadloos over naar korte filmische shots, zonder dat je ooit het gevoel krijgt zelf niet ‘achter het stuur’ te zitten.

Marvel’s Avengers
Marvel’s Avengers

Zoveel helden

Je krijgt de controle over zes superhelden. We hoeven niemand uit te leggen dat het bliksemende timmerwerk van Thor een andere spelervaring biedt dan de vliegkunstjes van Iron Man. Of het bovenmenselijk atletische vermogen van Black Widow, de brute slagkracht van Hulk, of de al even unieke eigenschappen van elke andere superheld. Daarom speelt elk van hen anders en krijg je bij elke Avenger dan ook andere vaardigheden, moves en ultrakrachtige aanvallen onder de vingers.

Solo en met twee

In die proloog duwt de game je met vloeiende overgangen in de rol van maar liefst vijf Avengers. Het overkoepelende verhaal laat je langer met elk van hen individueel spelen. Je nieuwe hoofdkwartier is een verlaten luchtschipwrak, dat je gaandeweg zal uitbouwen. Hier vind je campagne- en Warzone-missies. Die eerste zijn speciaal op maat van een specifieke Avenger gemaakt. De Warzone-missies kun je ook solo spelen, maar zijn eigenlijk ontworpen om online met twee, drie of vier spelers in coöperatieve modus tot een goed einde brengen. Welke missie je ook speelt, ze dragen allemaal bij tot het grote overkoepelende verhaal.

Mijn Thor is beter

Alsof een half dozijn superhelden nog niet genoeg is, laat Marvel’s Avengers je elk van die personages nog eens helemaal naar je eigen speelstijl kneden. In ruil voor de ervaringspunten die je er tijdens missies mee verdient, kun je nieuwe vaardigheden aanleren en bestaande moves tweaken of upgraden. De game toont hier een onverwacht, maar aangenaam diep uitgewerkte rollenspelbasis. Als je op zo’n Warzone-missie naast de Thor van een andere speler vecht, is de kans niet alleen groot dat die er helemaal anders uitziet, maar dat die ook totaal andere technieken en tactieken gebruikt dan jouw versie. Dat levert dus ook telkens andere combo’s op.

Marvel’s Avengers