Preview: Ingewanden suizen weer vrolijk in het rond in Mortal Kombat 11

Gloednieuwe games
18 januari 2019

De elfde Mortal Kombat-vechtgame, die zopas werd voorgesteld met een groots event in Chicago en Londen, is bruter, goorder en groezeliger dan ooit. Maar hij speelt tegelijkertijd onbetamelijk lekker. Verslag van ons eerste uur in de game, die op 23 april in de winkels landt.

De allereerste Mortal Kombat, die in 1992 in de lunaparken en op consoles verscheen, veroorzaakte al een helse controverse omdat spelers hun tegenstanders konden afmaken door zijn hoofd van zijn romp te trekken. In Mortal Kombat 11, meer dan een kwarteeuw later, voert een bepaald personage een gelijkaardige fatality uit door het volledige gezicht van zijn vijand los te rukken van zijn hoofd, door de daaruit ontstane open ruimte heen ook de hersenen te verwijderen, en die - jawel - op te vreten.

Alle aanwezigen op de aankondiging van de game waren het erover eens: deze versie is gewelddadiger, goorder en groezeliger dan ooit. "Ja, het is vies en bloederig. Dat is de essentie van Mortal Kombat", zegt uitvoerend producer Erin Piepergerdes. "Maar de gore in Mortal Kombat 11 is niet bedoeld om de speler te shockeren. Het is zo ver erover dat het karikaturaal is."

Lekker bezig

Tegelijkertijd werd de speelbaarheid van de game nog een eind opgekrikt. Het zit hem deze keer in de finesses: wie een perfecte blokkering opwerpt voor de slag of stoot van zijn tegenstander, kan bijvoorbeeld meteen een dodelijke combo van tegenslagen uitvoeren. Ook krijgen de twee spelers aan de onderzijde van hun kant van het scherm twee meters - een voor aanval en een voor verdediging - die met rake slagen of geslaagde blokkeringen moeten worden opgevuld. Als de meter vol is, kunnen de spelers elkaar een Fatal Blow uitdelen: een spectaculaire slag waarvoor het spel eventjes wordt gepauzeerd, en die vaak - afhankelijk van hoe diep het gezondheidsbalkje van de opponent al is gedraineerd - meteen zal leiden tot een gewonnen ronde.

Werken aan je personage

Nog niet alle speelbare personages werden meteen al aangekondigd, maar tijdens de reveal van Mortal Kombat 11 waren er al zeven speelbaar. Daar zaten de grote favorieten tussen, zoals ninja's Sub-Zero en Scorpion, vechtmeester Raiden, bruut gedrocht Baraka, en vrouwelijke commando Sonya Blade, die in Mortal Kombat 11 wordt vertolkt door Amerikaans worstelaar (en voormalig MMA-kooivechter) Ronda Rousey. Verder keert er, met 'bloedtovenares' Skarlet, ook een personage uit Mortal Kombat 9 terug naar de cast, en wordt er met kaalhoofdige badass Geras zelfs een nieuw karakter geïntroduceerd.

Iedere speler ontwikkelt zo wel zijn favoriet tijdens het spelen van Mortal Kombat, en het mooie aan deze elfde aflevering is dat je dat tot op zekere hoogte zult kunnen uitbouwen: je kunt hun wapens verbeteren, speciale bewegingen ontwikkelen waarvan je er één uit drie kunt kiezen bij het begin van ieder spel, en ook hun uiterlijk wat meer naar je hand zetten.

Kennis van anatomie

Maar we durven er nu al gif op innemen dat Mortal Kombat 11, nadat de game op 23 april wordt gelanceerd, vooral zal worden herinnerd omwille van zijn uitzinnige gore. Netherrealm Studios, het bedrijf dat de game maakt, ontwikkelde daarvoor een systeem dat het GoreTech heeft gedoopt. "Iedere brok binnen het menselijk lichaam is manipuleerbaar in dat systeem", zegt Piepergerdes. Zo kunnen er in Mortal Kombat 11 dus dingen worden gedaan met het lijf van de tegenstander die stilaan onbeschrijfelijk worden.