Review Nioh 2: brutale actie en donkere krachten in een sterke game

Laat je demonen los
12 maart 2020

Overkom je sterfelijkheid in een Japan vol sinistere samoerai en afzichtelijke demonen. Nioh 2 kiest voor snoeiharde actie met sterke rollenspelfundamenten. Taai genoeg om je af te vragen waarom je deze game in godsnaam zo geweldig zal vinden.

Die ‘2’ is niet belangrijk

Zo’n drie jaar geleden verscheen Nioh, een actiegame die je als een Ierse samoerai in een door oorlog en demonen verscheurd feodaal Japan dropte. Een intense en taaie actiegame met robuuste rollenspelfundamenten, die je in de nog relatief jonge Souls-traditie meedogenloos afstrafte voor elke ondoordachte tactiek of iets te nonchalant aangesproken reflex. Dat is overigens precies de formule waarop dit nieuwe hoofdstuk voortborduurt. Die eerste niet gespeeld? Geen probleem, Nioh 2 brengt een volledig opzichzelfstaand verhaal dat zich bovendien voor de gebeurtenissen in die ‘voorganger’ afspeelt.

Samoerai als voorgerecht

Het bovennatuurlijke speelt een centrale rol in zowel het verhaal als in de gameplaymechanismen van Nioh 2. Toch zit dat verhaal enigszins historisch verankerd in de feodale periode van Japan. Meer bepaald rond het eind van de zestiende eeuw, wanneer het land verscheurd werd door een machtsstrijd tussen de verschillende krijgsheren en hun samoerailegers. Jouw personage is dat van een van de beroemdste generaals uit die tijd. Deze game is echter allesbehalve een droge geschiedenisles. Want naast gevaarlijk getalenteerde vijandelijke samoerai krijg je ook af te rekenen met een letterlijk demonische oppositie.

nioh 2

Demonische krachten in Nioh 2

Die demonen heten hier yokai en komen in een brede waaier van gruwelijke en fenomenaal slagkrachtige varianten. Zeggen dat je personage een indrukwekkende zwaardvechter is, zou hem (of haar) tekortdoen. Je bent immers net zo bedreven met een klein dozijn andere wapens. Elk daarvan komt vergezeld van een boost voor een van je stats, een volledige batterij unieke moves en een uitgebreid upgradesysteem. En ook daar houdt het niet bij op. Plaats genoeg treffers en je kunt je menselijke vorm inruilen voor die van je eigen innerlijke yokai. Kwestie van vuur met vuur bestrijden.

Monsterlijke moves

Je yokai-vorm ziet er niet alleen imposant machtig uit, maar geeft je toegang tot weer een heel ander arsenaal speciale en vaak spectaculaire offensieve moves. En wie erin slaagt om de Soul Core van sommige overwonnen demonen tot een van de schrijnen te dragen, kan de unieke speciale eigenschappen van dat slachtoffer aan zijn eigen yokai-arsenaal toevoegen. Of de vorm van die yokai aannemen. Of zo’n yokai oproepen om aan je zijde te vechten. Kortom: je innerlijke yokai stapelt heel wat extra tactische variatie bovenop een al stevig aantal opties.

Heb je wel de juiste houding?

Daarmee willen we niet zeggen dat het als ‘gewone’ samoerai behelpen is. Nioh 2 verfijnt en verbreedt het beproefde gevechtssysteem waarbij al die verschillende wapens in drie gevechtshoudingen te combineren zijn. De ‘hoge’ houding geeft je de krachtigste aanvallen, maar maakt je kwetsbaar; de ‘lage’ houding is vooral geschikt voor de momenten dat verdedigen, ontwijken en op adem komen aan de orde zijn; de ‘middelste’ houding vindt een evenwicht tussen de voor- en nadelen van beide. Een ervaren speler schakelt naargelang de situatie continu tussen die drie houdingen, is vertrouwd met de unieke opties van zijn gekozen wapen(s) en houdt daarbij ook liever een oogje op zijn staminameter.

nioh 2

Kerf in je eigen stijl

Onder de snoeiharde actie die het uiterste van je geduld, reflexen en tactisch inzicht zal vragen, draait een robuust rollenspel en upgradesysteem. Naast upgrades en nieuwe moves voor elk van de wapens zal je je personage al naargelang de speelstijl die je voorkeur draagt ook in vier specifieke richtingen kunnen specialiseren. Bij ‘Ninja’ draait alles rond stealth, explosieven en het giftig maken van je wapens; ‘Samurai’ geeft bonussen voor de Fortitude-stat en ontgrendelt verschillende handige Ki-opties; ‘Shifting’ laat je de yokai-krachten upgraden; en ‘Onmyo Magic’ geeft je via talismannen toegang tot offensieve en defensieve magie.

nioh 2

Monsterkrijger à la carte

Geen verkeerd woord over die blonde samoerai William waarmee de veteranen van de eerste game het moesten doen, maar in Nioh 2 kun je je spelpersonage helemaal zelf configureren. Dat is niet iets waar iedere gamer om geeft, maar het detail waarmee je hier je verschijning in de game kunt tweaken, gaat heel diep. Een vrouwelijk personage? Geen probleem. Een kenmerkend litteken? Een diepere stem of laconiekere toon? Check en check! Er is zelfs keuze uit verschillende hoornvarianten voor je demonische alter-ego. En uiteraard zie je elk nieuw of extra stuk uitrusting netjes op je personage in actie hangen.

Hulp nodig?

Net zoals zijn voorganger laat Nioh 2 je toe om zij-aan-zij met een of twee speelkameraden in co-op door de taaiere stukken te ploegen. Geven je vaste strijdmakkers niet thuis? Daar dient de Benevolent Grave-feature voor. Daarmee kun je een AI-versie van een andere speler met al zijn gear en skills ter hulp roepen. Die volgen je dan tot aan het einde van het level, op voorwaarde dat ze onderweg niet sneuvelen natuurlijk.

Zalig meedogenloos

Nioh 2 is een fraai weergegeven en sfeervol gestileerde game. Met weergaloze settings, vloeiende animaties en slimme visuele indicatoren die je precies vertellen hoe goed of kwaad je het er tijdens de hectische gevechten van af brengt. Die lust voor het oog staat in gepast schril contrast met de soms meedogenloos taaie uitdaging. Weet echter dat elk falen je dichter bij de juiste tactiek brengt en je reflexen aanscherpt. Dat maakt elke felbevochten overwinning tot een echt bevredigende prestatie. Precies zoals het groeiende aantal fans van deze hardcore aanpak dat verwacht!

Genre: actierollenspel

Platform: PS4

nioh 2