Menu
Terug

Red Dead Redemption 2

Game van de Maand
Leestijd minuten
10 oktober 2018

Eens om de zoveel jaar verschijnt er een game waar je niet omheen kunt. Red Dead Redemption 2 is zo’n game. Een filmische westernbeleving vol authentieke karakters en een immense, overtuigende en onderdompelende wereld. Daarin mag jij als de outlaw Arthur Morgan je eigen verhaal kerven.

Outlaw op de vlucht

Amerika in 1899, de eeuw zit er bijna op en het is ook het einde van de turbulente periode die later, vaak misleidend geromantiseerd, tot het ‘Wilde Westen’ werd gedoopt. Wanneer een overval in het stadje Blackwater gruwelijk de soep in draait, worden de outlaw Arthur Morgan en de resterende Van der Linde-bendeleden op de vlucht gedwongen. Opgejaagd door federale agenten en de beste premiejagers van het land zal je als Morgan jezelf een weg moeten vechten, roven en stelen door het ruige hart van Amerika. Overleven is de missie en die missie is brutaal. Terwijl groeiende verdeeldheid de outlawgroep uit elkaar dreigt te rukken, zal je een keuze moeten maken tussen je eigen morele kompas en je loyaliteit aan de bende waarin je opgroeide.

Zo klinkt de officiële insteek van Red Dead Redemption 2 en het is onmiddellijk duidelijk dat het hier geen doordeweeks westernactiegame betreft. We hadden ook niet anders verwacht van de studio die met de voorganger in 2010 een mijlpaal in de gamegeschiedenis neerzette. Voor deze opvolger werd datzelfde talent aangevuld met de teams die meewerkten aan dat andere grote gamefenomeen, Grand Theft Auto.

Grizzy’s en alligators

De eerste keer dat je Red Dead Redemption 2 opstart, vallen je onmiddellijk twee dingen op. Eerst en vooral is die filmische aanpak waarmee het game zowel personages als je omgeving in weergaloos detail neerzet. Haast onmiddellijk komt het groeiende besef van hoe diep die personages en wereld zijn uitgewerkt. Te veel games zijn nogal kwistig met termen als ‘onderdompelend’ en ‘overtuigend levendig’. Hier zijn die helemaal op hun plaats. Van de conversaties die je met een van de duizenden toevallige voorbijgangers maakt, tot de manier waarop de plaatselijke fauna zijn eigen survival of the fittest tot een goed einde probeert te brengen. En die fauna varieert van kikkers tot grizzly’s en alligators.

Crosscountry

In onze inleiding hadden we het over hoe je je eigen verhaal in deze wereld kerft. Dat is misschien wat misleidend. De makers van het game hebben immers de grote lijnen al uitgetekend. Namelijk die van een opgejaagde bende outlaws die noodgedwongen keer op keer hun kamp weer elders opslaan. Dat verplaatsen duwt dat overkoepelende verhaal telkens weer wat verder en leidt je als speler van de ene locatie naar de andere. Daarbij passeer je onder meer de besneeuwde Rocky Mountains, eindeloze prairies, zompige moeraslanden in het zuiden en nog veel meer iconische en vooral levendige westerndecors. Hoe jij die beleving voor jezelf en Arthur Morgan inkleedt, hangt echter volledig van jou af. Niet in het minst door dat gesofisticeerde systeem waarmee jij op de wereld rondom je reageert en vice versa.

Avontuur om elke bocht

Die wereld waarin je rondtrekt biedt naast de missies en activiteiten die de centrale verhaallijn voortduwen overigens veel optioneel spelplezier. Achter elke bocht kan een uitdaging wachten. Het staat je meestal vrij om die op heel uiteenlopende manieren aan te pakken. Het staat je ook vrij om ze te negeren. Een van de sterke punten van de beleving is dat nagenoeg elke actie naadloos en geloofwaardig in je avontuur ingepast wordt. De grens tussen hoofdverhaal en zelfgekozen zijmissies is vaag en dat zegt meteen ook iets over de kwaltiteit van dat optionele afdwalen. Het voelt de hele tijd alsof je hoofdrolspeler én regisseur bent van je eigen film. Of liever nog: alsof je de persoon van Morgan niet speelt, maar leeft.

Een uitgekiend systeem zorgt ervoor dat de inwoners van deze spelwereld gepast - waarmee we hier iets anders bedoelen dan ‘fatsoenlijk’ - reageert op de reputatie die je onderweg opbouwt. Weet dat zowel een heel goede als een heel slechte reputatie je in verschillende omstandigheden voor- of nadelen kunnen opleveren.

Pure western, ongezoet

‘Red Dead Redemption 2’ telt heel wat clichés die in geen enkel westerngame mogen ontbreken. Denk onder meer aan bankovervallen, saloonbezoeken, vuurgevechten, achtervolgingen te paard, al dan niet met een trein of postkoets in de mix gegooid. Naast een filmisch verhaal blijft dit uiteraard een actiegame en die actie is nooit ver te zoeken. De ene keer besluip je behoezaam wild, de andere probeer je jezelf in volle gallop uit een hinderlaag te schieten. Voor die vuurgevechten krijg je naast de standaard over-de-schouder-gameplay enkele intuïtieve mechanismen aangereikt. Daarmee kan jouw Arthur zich op spectaculaire wijze bewijzen als de revolverheld die hij uiteindelijk is.

Voorbij goed tegen kwaad

De plek waar je met de Van der Linde-bende je kamp opslaat, dient als uitvalsbasis voor een stevige dosis verhaalmissies en een veelvoud daarvan aan optionele activiteiten. Die krijg je zoals gezegd niet in een of ander menuscherm aangereikt, maar je ontdekt ze in de uitgestrekte spelwereld. Verken een bergpas, stap een saloon binnen of sla een praatje met iemand. De kans is groot dat er zich tijdens dat verkennen of tijdens dat gesprek mogelijkheden aanbieden die het begin kunnen vormen van een kort of verrassand lang nevenavontuur.

Westernclichés of niet, Red Dead Redemption 2 trekt vaker wel dan niet de kaart van het realisme. Zowel visueel als inhoudelijk. Als dit een film zou zijn, dan denken we eerder aan ‘True Grit’ of liever nog Clint Eastwoods ‘The Unforgiven’ en ‘Deadwood’ dan aan Morricones spaghettiwesterns. Begrijp ons niet verkeerd: aan epische momenten geen gebrek, maar hier is een scherpe aftekening tussen de ‘goeden’ en de ‘slechten’ eerder uitzonderlijk. Net zoals vaak moreel taaie dilemma’s jouw Arthur meestal ergens in die minder comfortabele, maar veel interessantere ‘grijze’ zone houden. Een cowboy met een gouden hart en een smetteloos witte hoed zal je hier niet tegenkomen.

Verwachtingen ingelost. En hoe!

Zelfs wanneer je niet voor je leven vecht, je volgende roof beraamt of iets anders spannends tot een goed einde tracht te brengen, is Red Dead Redemption 2 een unieke beleving. Je praatgrage gezellen diepen hun personage en de wereld uit met de superieure dialogen die we van de meestervertellers van Rockstar Games gewend zijn. Net zoals je zelfs na een half dozijn uur ver in het game nog altijd even het paard waarmee je een onverwacht sterke band opbouwt, tot een drafje zal doen vertragen om van een bloedmooie zonsondergang of ander majestueus vergezicht te genieten.

Er werd de laatste jaren naar weinig games zo hard uitgekeken als naar Red Dead Redemption 2. De verwachtingen waren haast onrealistisch hooggespannen. Het game lost die niet alleen allemaal in, maar doet dat beter dan we hadden durven dromen.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()