Review: Beestige remake van The Lion King

Moderne klassieker in een weergaloos nieuw jasje
03 december 2019

Na de moord op zijn vader ontvlucht de jonge leeuwenwelp Simba zijn koninkrijk en leert met vallen en opstaan de ware betekenis van vriendschap en moed. 'The Lion King', de moderne animatieklassieker uit 1994, kreeg een visueel weergaloos nieuw jasje aangemeten.

De cirkel van het leven

Simba is een jonge leeuwenwelp. Als zoon van de leeuwenkoning is hij vanaf zijn geboorte bestemd om ooit over het land rondom Pride Rock te regeren. Simba leert van zijn vader Musafa en moeder Sarabi om de cirkel van het leven te respecteren. Maar niet iedereen is gewonnen voor de toekomstige koning. Scar, Musafa’s broer, ziet met Simba zijn eigen kans op de troon verdwijnen en smeedt plannen om dat recht te zetten. Hij vindt zelfs een paar gewillige bondgenoten.

Grote pootsporen

De machtsstrijd om Pride Rock is kort, maar intens. Vol verraad, drama en tragedie. Het resultaat: Simba wordt verbannen. En hoe goed de training en het advies van zijn ouders ook mochten zijn, in de voet- of liever pootsporen van zijn vader treden en zijn rechtmatige plaats op de troon opeisen, zal veel moeilijker blijken dan hij ooit vermoedde. Om nog maar te zwijgen van de hindernispiste die opgroeien heet. Gelukkig kan de onfortuinlijke jonge welp al snel beroep doen op de hulp en vriendschap van een onwaarschijnlijk, onafscheidelijk en onvergetelijk duo.

the lion king

Memes avant la lettre

In 1994 schreef Disney nog maar eens animatiefilmgeschiedenis met ‘The Lion King’. Toen een meesterwerk in het genre, goed voor twee Oscars en een definitieve plek in het cultureel erfgoed. Er waren spin-offs voor nevenpersonages, een weelde aan memes terwijl dat fenomeen bij het verschijnen van de film niet eens bestond. En wie is er niet vertrouwd met de term ‘Hakuma Matata’? De toneelversie van ‘The Lion King’ deed die truc nog eens over, met meer dan 9.000 Broadway-opvoeringen en zes opeenvolgende Tony Awards. Jon Favreau, de regisseur van deze nieuwe ‘The Lion King’, had dus zo mogelijk nog grotere schoenen te vullen dan Simba.

The Lion King-herinneringen

Favreau besefte dat maar al te goed. "We moesten inspelen op een heel betrokken publiek dat vaak al een hechte, emotionele band met ‘The Lion King’ had. Dat gaat verder dan je simpelweg de film herinneren, maar je de film herinneren die je zag wanneer je zeven jaar oud was. Of wanneer je er met je kind naar ging kijken. Of wanneer je de film zag en hem later aan je kind liet zien. Dat creëert een beschermend gevoel bij al die kijkers want het gaat tenslotte om hun herinneringen."

De beste leeuwentemmer ooit?

Daarom bleef Favreau trouw aan het verhaal en de thema’s van het origineel. Een remake dus? In zekere zin wel, maar dan wel met een heel eigen touch. En die schuilt vooral in de visuele aanpak. Favreau’s team vond voor deze ‘The Lion King’ immers een volledig nieuwe manier uit om films te maken en het resultaat is over de hele lijn ronduit verbluffend. Soms lijkt het wel alsof je naar een documentaire zit te kijken met onwaarschijnlijk gedresseerde dieren waar een stemmenband is ondergezet. Dat laatste ging overigens ook helemaal anders in zijn werk.

the lion king

Eerst de stem, dan de animatie

De filmmakers combineerden traditionele filmtechnieken met geavanceerde Virtual Reality en misschien wel de beste computergegeneerde beelden die je tot nog toe over een scherm gesmeerd zag. Kort door de bocht creëerden ze de sets in Virtual Reality en gingen ze daarin aan het werk alsof ze met echte camera’s filmden. Net zo onorthodox was de manier waarop de ‘acteurs’ hun ding deden. Normaal spreken de stemacteurs achteraf hun rol in. Hier acteerden ze op een gesloten set met elkaar, waarna de animatoren hun veel natuurlijkere dialoog en expressie naar de houding en gezichtsmimiek van de dierenpersonages vertaalden.

the lion king

Hightech rondvliegend vuil

Om het echt helemaal goed te krijgen, trok Fravreau met zijn van Oscarwinnende special effects- en animatieteam voor twee weken naar Kenia in Afrika. Kwestie van de dieren, rotsen, lichtinval, wolkendek, stofstormen en elk ander detail helemaal juist en fotorealistisch naar de film te brengen. Inclusief schoonheidsfoutjes zoals rondvliegend vuil en zonnestralen die in de lens weerkaatsen. Het resultaat is dus geen traditionele computeranimatie en dat zie je vanaf de eerste minuut. Hightech, maar steeds in functie, nooit ten koste van het hart, de ziel en humor van het origineel.

Beste. Duo. Ooit.

Wat hart, ziel en humor betreft, is het voor velen dan ook een geweldig weerzien met die twee nieuwe beste vrienden van Simba: Timon en Pumba. Timon is de bijdehandse meerkat die maar al te goed beseft dat het leven er heel wat makkelijker op wordt met een leeuw in je hoek. Pumba, het eeuwig winderige wrattenzwijn en de trouwe reisgezel van Timon, is onmiddellijk bereid Simba in hun groepje op te nemen - eenmaal hij ervan overtuigd is dat de leeuw geen interesse heeft om hem op te eten.

The Lion Sleeps Tonight

‘The Lion King’ staat natuurlijk ook voor muziek. Met opnieuw Elton John, Tim Rice en Hans Zimmer aan het roer. Stuk voor stuk jongens die meerdere Oscars en Grammy’s op hun schoorsteenmantel hebben staan. Ze krijgen versterking van Pharrell Williams en je zou gek zijn om een film met Beyoncé in een van de hoofdrollen op te voeren zonder gebruik te maken van haar fantastische zangtalent. Ze schreef zelfs een nieuwe song voor de soundtrack. Donald Glover, ook bekend als Childish Gambino, laat zich ook niet onbetuigd en Seth Rogen op ‘The Lion Sleeps Tonight’, tja, dat is een klasse apart. Of toch sowieso apart. ‘The Lion King’ brak het record van ‘Frozen’ als de succesvolste animatiefilm ooit. Meer nog: het is de zevende succesvolste film ooit.

the lion king