Review: Bruce Springsteen lanceert monumentaal album ‘Springsteen on Broadway’

Muziek om niet te missen
10 januari 2019

In oktober 2017 zou Bruce Springsteen een paar intieme shows op Broadway spelen. Dat werden er uiteindelijk 236 en hij had makkelijk voor nog eens zoveel voorstellingen kaartjes kunnen verkopen. Voor wie erbij was en voor wie dat geluk niet had, zette The Boss de hele show op een dubbel-cd.

Een avond met …

Springsteen on Broadway is geen concertshow waarbij The Boss zijn ding voor de gelegenheid in een theaterzaal doet. Zoals hij het gebeuren zelf aankondigde “Je krijgt mij, een gitaar, een piano, de woorden en de muziek. Sommige stukken zijn gesproken, andere worden gezongen. Het volgt min of meer de boog van mijn levenswerk. Het staat allemaal in het teken van mijn continue drang om iedereen een vermakelijke avond te bezorgen en iets waardevols over te brengen.” Het was allesbehalve een doorsnee concert, en dus ook geen alledaagse dubbel-cd.

Oproep in wacht

Springsteen on Broadway is niet het soort plaat dat je draait om de stilte te vullen of als achtergrondmuziek. Zowel de songs als de gesproken delen zijn een verhaal dat tot luisteren dwingt. Dat hoeft niet in een sessie – al kabbelen de ruwweg twee en een half uur sneller voorbij dan gedacht – maar ook tijdens kortere passages trekt deze artiest de aandacht naar zich toe. Autorijden met zijn stem in de oren kan nog steeds, maar komt er een telefoonoproep binnen, dan gaat die gegarandeerd in wacht.

Ziedend vuur

Voor deze show selecteerde Springsteen precies die songs uit zijn indrukwekkende, decennia overspannende cataloog, die hem het best toestaan om ons zijn ervaringen te vertellen. De nummers waarmee hij ons het best van zijn waarden hoopt te overtuigen. Waarmee hij de verhalen deelt van hen die hem raakten en waarmee hij tracht te verklaren waarom het ritueel van op te treden hem na al die jaren nog voorziet van dat ‘ziedende vuur’ in zijn buik. Dat alles wordt gebundeld in een sober soloportret met een tempo dat geen seconde verveelt.

Geen greatest hits, maar toch …

Hoewel de gesproken stukken een evenwaardig gewicht in de totaalbeleving scoren, willen we The Boss natuurlijk ook liedjes horen zingen. Dat doet hij – op enkele uitzonderingen na waarin zijn vrouw Patti Scialfa meezingt – helemaal alleen. Verwacht je niet aan greatest hits, al telt de tracklist wel one-manversies van ‘Born in the USA’, ‘Dancing in the Dark’ en ‘Born to Run’. Daarnaast is het voor de fans een pakkend weerzien met nummers als ‘My Father’s House’, ‘The Promised Land’, ‘Tougher than the Rest’.

De show die blijft geven

Misschien was je er daar in dat New Yorkse theaterhuis bij. Misschien zag je de gefilmde opname ervan op een populaire streamingdienst. Misschien is deze dubbel-cd je eerste kennismaking met Bruce Springsteen on Broadway. Weet in elk geval dat het niet je laatste zal zijn. Je krijgt zo veel woorden en emoties opgediend, dat het quasi onmogelijk is om het allemaal van de eerste, of zelfs in de tweede of derde beluisterbeurt te bevatten. We durven zelfs te stellen dat deze show herbeluisteren een essentieel onderdeel van de beleving is.

Alleen The Boss komt hiermee weg

Eerlijk, rauw, kwetsbaar, energiek, zelfrelativerend, aangrijpend … niet echt voor de hand liggende bouwstenen om een muzikaal monument voor jezelf op te richten. En toch is dat precies wat Springsteen hier doet en daar als enige mee wegkomt. Wat dacht je van deze quotes “Ik heb nooit een echte nine-to-fivejob gehad, maar word gezien als de man van het werkvolk. Ik schreef Racing in the Street’ en reed nooit een meter. Ik schreef ‘Born to Run’ en woon op tien minuten van waar ik opgroeide. Ik verzon het allemaal, zo goed ben ik!

Bruce Springsteen - Springsteen On Broadway CD

€ 17.99 Bekijk in webshop

We zijn niet alleen

Wij zijn lichtjes laaiend enthousiast over Bruce Springsteen on Broadway, maar lees er gerust andere recensies op na. Zoals die van The New York Times “wat portretten van artiesten betreft is er nooit iets meer echt of mooi op Broadway gepasseerd”. Of Rolling Stone “een van de meest aangrijpende en diepgaande shows door een rockmuzikant in de recente geschiedenis”. Of Variety “een zelfgemaakt monument voor een self-made man die zijn eigen geschiedenis schreef en blijft schrijven”.