Review: Call of Duty – Vanguard: opnieuw de betere shooter?

08 november 2021

Met Call of Duty - Vanguard beleef je de vele slagvelden van de Tweede Wereldoorlog door de ogen van de onbekende mannen en vrouwen die met levensgevaarlijke missies hun stempel op de wereldgeschiedenis drukten. Een sterke campagne, geweldige multiplayeropties, Zombies, ... Kortom: alles wat een shooterfan zich maar kan wensen.

Een winnende formule

Call of Duty - Vanguard is de achttiende Call of Duty-game en de zesde die zich tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog afspeelt. We zeggen tegen de achtergrond, maar in deze immens populaire games betekent dat natuurlijk midden in het heetst van de actie. Deze keer mag je een bijdrage leveren aan de geallieerde oorlogsinspanning aan het westelijk front, aan het oostfront, rondom de Stille Zuidzee en in Noord-Afrika. Aan variatie in decor dus geen gebrek, maar de doorwinterde Call of Duty-speler vraagt zich misschien af: “heb ik dat niet allemaal al eerder gedaan?”. Het antwoord is neen, niet echt.

Unieke krijgers

De singleplayercampagne van Call of Duty - Vanguard is opgetrokken rond een handvol unieke personages die met levensgevaarlijke missies het verloop van de hele oorlog beïnvloeden. Het vertelt ook onrechtstreeks hoe deze unieke krijgers aan de wieg stonden van wat later de speciale legereenheden zouden worden. Zo speel je als de Russische scherpschutter Polina Petrova, de Amerikaanse gevechtspiloot Wade Jackson, de Australische infanterist Lucas Riggs en de Britse paratrooper Richard Webb. Aan de overkant staat een sinistere Gestapo-officier met een extreem gevaarlijke ambitie, maar daar kom je liever zelf achter.

Na de campagne …

… duikt nagenoeg elke speler in de multiplayer. Die bouwt voort op de vertrouwde formule, maar sluit tot de opluchting van de meeste spelers meer aan op die van Modern Warfare (uit 2019) dan op de minder enthousiast ontvangen multiplayer uit Black Ops: Cold War van vorig jaar. Al van bij release krijg je meteen 20 mappen waarvan er zestien speelbaar zijn voor de beproefde én nieuwe spelmodi. De vier andere zijn gereserveerd voor de nieuwe 2vs2 Champion Hill-afvalmodus. De andere belangrijkste nieuwigheid is dat je nu uit drie ‘pacing’ of ‘tempo’-speelstijlen kunt kiezen. Bij ‘tactical’ is die het meest bedachtzaam met 6 vs 6 spelers. ‘Assault’ voert het tempo op door het aantal spelers per team tot 10 of 12 op te drijven. In ‘Blitz’ gaan alle remmen los met 24 vs 24 spelers.

Hersenvreters? Present!

Geen Call of Duty-game zonder zombiemodus. Wat ooit als een aardige extra begon, is voor veel spelers uitgegroeid tot een vaste waarde. Dus kun je ook in Call of Duty - Vanguard met drie speelmakkers golf na alsmaar krachtigere golf zombies trachten te overleven. Naast de traditionele op ronden gebaseerde optie krijg je er ook al een nieuwe bij. Die heet ‘Der Anfang’ en combineert die klassieke modus met elementen uit de meer objectiefgerichte Outbreak- en Onslaught-varianten zoals die in Cold War geïntroduceerd werden. Verder belooft de nieuwe feature ‘Altar of Covenants’ de speler in elke match willekeurige buffs. Dat maakt de hele paniekbeleving er nog minder voorspelbaar op.

Wat met Warzone?

Warzone, de gratis te spelen Battle Royale-modus, die tijdens de levenscyclus van Modern Warfare tot een waanzinnig succesvolle hit uitgroeide, blijft gewoon bestaan. Alleen wordt de inmiddels uitgewoonde Verdansk-map niet lang na release van Call of Duty - Vanguard ingeruild voor een nieuwe, tropischere locatie. Wat er allemaal aan wapens en spelmechanismen zal mee verhuizen, is nog onbekend. Wel zeker is dat de wapens van Vanguard er de dienst zullen uit maken. Of ze de enige zullen zijn en wat we daar nog meer mogen verwachten, dat zal belooft zoals de andere onderdelen van Call of Duty - Vanguard, met elk nieuw seizoen weer iets meer en anders te brengen.