Review: Death Stranding is een uniek meesterwerk!

Hooggespannen verwachtingen ingelost
08 november 2019

Weinig games gingen met zoveel mysterie en hooggespannen verwachtingen hun release tegemoet. Death Stranding is een game als geen ander. Schuif je veronderstellingen opzij en ga kopje onder in deze epische en pakkende beleving.

Pionier in zijn genre

In 1998 kwam Hideo Kojima aanzetten met Metal Gear Solid voor de PlayStation. Een revolutionaire mijlpaal in de gamegeschiedenis die het stealth-genre pionierde, het fenomeen videogames een nieuwe generatie intrapte en de grenzen van het mogelijke straal negeerde. Nu, meer dan twintig jaar later, doet Kojima dat opnieuw, met Death Stranding, een game die je eigenlijk moet spelen en ondergaan om je er een mening over te vormen.

Een apart beestje

Ook al ogen de screenshots en trailers misschien af en toe ietwat bizar, maar verder weinig ophefmakend in het huidige gamelandschap, Death Stranding is wel degelijk een apart beestje. Zo is het centrale thema van de hele beleving het leggen van connecties en banden tussen de verschillende geïsoleerde Amerikaanse gemeenschappen die na een apocalyptische ramp zo goed en zo kwaad mogelijk opnieuw een beschaving trachten op te bouwen. Maar ook connecties tussen de wereld van de levenden en de doden.

death stranding

Post-apocalyptische koerier

Jouw rol als speler is die van Sam Porter Bridges, een man te voet die goederen transporteert tussen die verschillende afgelegen gemeenschappen. Een levensgevaarlijke en eenzame job, want zijn ‘werk’ voert hem vaak langs of doorheen bovennatuurlijke naweeën van die apocalyps. Zijn leven wordt er nog riskanter op wanneer hij niet zonder tegenstribbelen meegesleept wordt in een missie die de toekomst van het continent zal bepalen. Waarom Sam met de missie instemt, dat ontdek je liever zelf, maar weet dat Death Stranding net zoveel aandacht aan de actie schenkt als aan het kaderen van die actie in een filmisch en emotioneel geladen verhaal.

Topcast uit Hollywood

Die filmische aanpak wordt versterkt door de keur aan acteurs en regisseurs die hun stem, uiterlijk en acteertalent aan de game uitlenen. Zo wordt Sam gestalte gegeven door Norman Reedus (Daryl Dixon in ‘The Walking Dead’), en herken je nog Mads Mikkelsen, Lèa Sedoux, Lindsey Wagner, Margaret Qualley en andere bekende Hollywood-gezichten. Een topcast, maar het is uiteindelijk de spelbeleving zelf die Death Stranding eruit doet springen.

Death Stranding is een beleving

Een spelbeleving met lange, min of meer ontspannen trektochten doorheen bloedmooie landschappen die van het ene moment op het andere kunnen omslaan in onheilspellende tot paniekerige stealth- en actiescenario’s. En hoe zit het met die embryo die Sam op de borst draagt? Of zijn vermogen om terug te keren uit de dood? En wie of wat zijn die schimmige, paranormale verschijningen? Opnieuw: daarvoor moet je de game spelen, of liever nog beleven, want Kojima vertelde ons vooraf dat Death Stranding eigenlijk een nieuw genre vertegenwoordigt. Dat klinkt pretentieus, zeker omdat heel wat gameplaymechanismen vertrouwd lijken. Maar wat het totaalplaatje betreft, kunnen we niet anders dan de man gelijk geven. Benieuwd wat jij ervan zal vinden!

death stranding
death stranding
death stranding