Review ‘Downton Abbey’: de film vertelt hoe het verder ging

Hoe zou het gaan met …
06 februari 2020

Keer nog een allerlaatste keer terug naar 'Downton Abbey', de film die vertelt hoe het verder ging met de rijke Engelse Crawley-familie. Een waardig sluitstuk op de gelijknamige tv-serie die zes seizoenen lang wereldwijd enorm populair was.

Hoeveel Emmy’s?!?

Eerst was er de tv-serie 'Downton Abbey'. Die volgde zes tv-seizoenen lang het leven van de welgestelde Crawley-familie en hun bedienden in de beginjaren 1900. Die zes seizoenen waren goed voor drie Golden Globes en maar liefst 69 Emmy-nominaties, waarvan 'Downton Abbey' er vijftien verzilverde. Daarnaast is de serie ook nog eens Guinness World Record-houder van hoogst scorende kritieken. Kortom: zowel de reeks als de fans verdienden een extraatje.

Sommige dingen zijn eeuwig in Downton

Dat extraatje kwam er dus in de vorm van deze langspeelfilm. Die neemt ons uiteraard terug mee naar Downton Abbey waar een nieuw tijdperk lijkt ingeluid. Zowel voor het landgoed als voor zijn bewoners. De tijden veranderen en daar ontsnapt zelfs Downton niet aan. De fans hoeven zich echter niet al te veel zorgen te maken. Immers, soms lijkt het wel alsof elke verandering hier slim gebruikt wordt om een of andere eeuwig vaste waarde te onderstrepen. Dat hartverwarmend geruststellende gevoel dat sommige dingen voor altijd zijn, was absoluut een van de redenen voor het succes van de tv-serie.

downton abbey

Hoog bezoek

Dat alles wordt in deze film op de beproefde elegante en ongehaaste manier opgehangen aan kleine en minder kleine drama’s. En in die laatste categorie tellen we in de film een bezoek van de Britse koninklijke familie. Dat zet het hele landgoed op zijn kop, maar koning George en koningin Mary gaan zeker niet met de film aan de haal. Die blijft stevig in de greep van de Crawley’s, hun verwanten en hun staf. Dat betekent dat de fans van de serie heel wat bekende gezichten mogen verwachten, aangevuld met precies genoeg nieuw bloed (blauw en rood) om het die typische pittigheid te geven.

Hoe zou het zijn met …

En oké, het tempo en de opwinding liggen in deze film wat hoger dan in de tv-serie. Niet iedereen reageert immers even opgetogen op het koninklijke bezoek. En dan is er nog die pittige plotlijn rond die erfeniskwestie. Het blijft echter een onweerstaanbaar weerzien met de personages wiens wel en wee we massaal en jarenlang trouw op de voet volgden. Een allesbehalve huzarenstukje in films maken, als je weet dat nagenoeg elk van die ruim veertig personages precies genoeg schermtijd krijgen om hun ding te doen.

Fanservice zoals fanservice hoort

'Downton Abbey' is dus een absolute must voor elke fan van de serie of van het betere kostuumdrama over die typisch Britse, nog lang niet uitgestorven emotioneel ingetogen personages die zich enkel onder de grootste druk tot een vlijmscherpe opmerking laten verleiden. Tenzij ze Violet heten en te oud, te taai en te vastgeroest in hun denken zijn om zich iets aan te trekken van wat de rest van hen denkt. Ach, van de openingsscène over herkenbare details in het decor tot de veelzeggend opgetrokken wenkbrauw, 'Downton Abbey' (de film) geeft de fans precies wat ze nodig hadden. Wat niet wil zeggen dat we over een jaar, of misschien twee, niet nog een hopen aan te bellen.

downton abbey