Review: ‘Happier Than Ever’, het nieuwe album van Billie Eilish

30 juli 2021

Die vier eerste hitsingles heeft ‘Happier Than Ever’, het nieuwe album van Billie Eilish, al op zak. Als die je niet hongerig maken naar de overige 12 songs van de 19-jarige superster, tja, dan weten wij het ook niet meer.

The Walking Dead

In 2013 schreef Billie Eilish wat ze zelf “haar eerste échte song” noemt. Het liedje ging over een zombieapocalyps en ze haalde de inspiratie voor de tekst uit de dialogen en episodetitels van de populaire tv-serie ‘The Walking Dead’. Twee jaar later, op dertienjarige leeftijd, begon ze samen met haar vier jaar oudere broer Finneas aan songs te werken. ‘Ocean Eyes’, een nummer dat Finneas voor zijn eigen band schreef, maar uiteindelijk aan zijn zus gaf, kwam op SoundCloud terecht en verzamelde daar in amper twee weken honderdduizenden luisteraars. Een uiterst eigenzinnige, intrigerende en onvatbare ster was geboren.

7 Grammy’s later

Het ging hard voor Billie Eilish Pirate Baird O’Connell. Haar debuutplaat ‘Don’t Smile at Me’ sloeg in als een bom in 2017. Het eerste studioalbum, ‘When We All Fall Asleep, Where Do We Go?’, deed het twee jaar later nog beter en schopte het zelfs tot een van de bestverkopende albums van 2019. Vandaag is Billie Eilish 19 jaar jong en heeft ze zeven Grammy Awards, twee Guinness World Records en twee Brit Awards op zak. AppleTV maakte een documentaire over het fenomeen Eilish, ze is gelinkt aan het modehuis Chanel, en ze schreef en zong het titelnummer van de volgende Bond-film. Dat klinkt als het palmares van een artiest die er een hele carrière heeft op zitten, terwijl ze eigenlijk nu pas haar tweede album klaar heeft.

Tot tranen toe

Die volgens de muziektraditie moeilijke tweede plaat heet ‘Happier Than Ever’. Klinkt niet echt ‘moeilijk’ en het strookt ook niet echt met het norse, nuchtere en onderkoelde imago dat Billie Eilish tijdens haar debuutjaren leek uit te stralen. Als er echter een artieste het gezegde ‘een boek mag je niet beoordelen op de cover’ belichaamt, dan is zij het wel. Dat ze huilend op de cover van dat album staat, is al een eerste tegenstrijdigheid.

Vier is nog maar het begin

Lang voor die bekendmaking van dit nieuwe album kregen we al twee voorproefjes van ‘Happier Than Ever’: de single ‘My Future’, die intussen al een jaar oud is, en ‘Therefore I Am’. Ook die song dateert al van 2020, dus volgde Eilish haar Instagram-post zoals beloofd twee dagen later op met ‘Your Power’. Een derde single, vergezeld door een video die ze zelf regisseerde en in de eerste week al goed was voor 50 miljoen views, volgde snel. Het kon blijkbaar niet op: begin juni slingerde ze met ‘Lost Cause’ een vierde voorgerecht de wereld en meteen ook de bovenste regionen van de hitparades in. Vier singles lossen voor de albumrelease is eerder zeldzaam. Het toont zelfzekerheid. Dit is een artiest die zegt, “kijk, hier heb je al vier hits, maar het album telt er nog genoeg andere om het de moeite waard te maken”.

Scherpe observaties

‘Happier Than Ever’ is absoluut de moeite. En omdat die beloofde zestien songs er ook allemaal op staan, valt er nog drie vierde van het album te ontdekken. Billie Eilish hintte in enkele interviews naar een lichtere toon. Helemaal in lijn met de titel dus. Sommige songs klinken effectief speelser en in enkele nummers lijkt ze vanuit een typetje in plaats van uit zichzelf te spreken. Maar de fans die een radicale koerswijziging vreesden, kunnen we geruststellen. De 19-jarige Billie is ouder en rijper dan de 16-en 17-jarige, maar haar stijl, scherpe observaties en teksten die voor een hele generatie lijken te spreken, geven absoluut present.

Billie & Finneas

Hoewel er enkel de naam van Billie Eilish op het album en in de hitparades staat, weten de fans dat ook deze ‘Happier Than Ever’ het resultaat is van een hechte samenwerking met broer Finneas. Er kwam geen andere producer, zanger of songwriter aan te pas. Finneas vertelde een tijdje terug dat het werken in tijden van quarantaine veel gelijkenissen vertoonde met hoe het eerste studioalbum ontstond. “We gingen toen niet voor een hitgevoelige publiekslieveling. Ons enige doel was om een album te maken dat we graag live zouden willen spelen. En dat is precies hoe we ook deze tweede maakten.” Wie het geluk had broer en zus ooit op een podium aan het werk te zien, weet dat dit altijd goed is voor een stevig feestje.

Met dank aan COVID-19

Billie Eilish biechtte op dat ze een ander album had gemaakt als er geen COVID-19 was geweest. “Als de dingen in je leven anders lopen, ben je zelf ook anders, zo is dat nu eenmaal.” Ze voegde er zelfs aan toe dat ze misschien zelfs helemaal geen album had gemaakt. Dan hebben we alvast toch één goed ding aan COVID-19 te danken.