Review: Hotel Transylvania 3

Een monsterlijk leuke vakantie?
31 december 2018

De hele sympathieke vampierfamilie en hun monsterlijke aanhang gaan op vakantie. Op cruise nog wel. Wat een ontspannen en misschien zelfs romantische reis had moeten worden, draait al snel helemaal anders uit.

Er eens lekker tussenuit

Mavis verrast Dracula - Drac voor zijn vele vrienden - met een familiereis op een luxueuze Monster Cruise. Zo kan de overwerkte vampier eindelijk eens zelf vakantie nemen in plaats van zich te bekommeren om de vakantie die iedereen in zijn hotel komt doorbrengen. De rest van de monsterlijke aanhang wil niks missen en is uiteraard ook van de partij. Iedereen lijkt op kruissnelheid te zitten van wat een ontspannende vakantie vol zon, zee en plezier zal worden.

Voor Dracula lijkt daar nog een schepje romantiek bovenop gelepeld te worden. Want wanneer hij de mysterieuze scheepskapitein Ericka ontmoet, lijkt er iets moois te groeien tussen die twee. Nu is het de beurt aan Mavis om de rol van overbeschermende ‘ouder’ te spelen en ze stelt alles in het werk om haar pap en de kapitein uit elkaar te houden. Op dat moment weet ze nog niet dat er achter dit - geef toe, ietwat onwaarschijnlijke - geflirt van de kapitein een heel ander, meer sinister motief schuilgaat. Ericka is namelijk de afstammelinge van Abraham Van Helsing, de eeuwenoude aartsvijand van Dracula. En van alle monsters eigenlijk.

Hotel Transylvania 3

Hotel op de golven

Hoewel we je dat van harte kunnen aanraden, hoef je de vorige Hotel Transylvania-films niet gezien te hebben om voluit te genieten van deze nummer drie. Je zal dan ook meteen opmerken dat deze nieuwste een grote stap vooruit betekent, voor zowel de monsters als het animatietalent dat hen tot leven doet komen. Zowel in de breedte als in de diepte krijg je een grotere film. Voor het eerst krijgen we de grappige griezels buiten het gekende hotel te zien. En de locaties die ze aandoen, zijn niet van de minste. Wat dacht je van de Bermuda Driehoek, het verloren gewaande Atlantis of een onderwatervulkaan?

Tegelijkertijd is er heel wat vertrouwds te zien, zoals de bekende monstergezichten en uiteindelijk is een cruiseschip ook een soort hotel. Een hotel op het water dan wel, maar het team achter de film mag opnieuw voluit zijn expertise in grappige hotelsituaties uitleven.

Doe de boobytrapdans

Dat we na het bekijken van deze derde alweer uitkijken naar een vierde zegt genoeg. Van metaalmoeheid is dus nog geen sprake. Het is ook de eerste keer dat regisseur Genndy Tartakovsky, de man die ook de twee voorgangers naar een hitstatus stuurde, nu ook het scenario schreef. Dat uit zich in iets minder dialogen en nog meer de nadruk op de visuele kant van de zaak. Dat lijkt jammer omdat het stemmenwerk in zowel de originele als in de vertaalde versie over de hele lijn geweldig is, maar je krijgt er zoveel indrukwekkends en grappigs voor terug dat je het haast niet merkt.

Hotel Transylvania 3

We willen het zelfs voor een enkele keer door de vingers zien dat de Macarena voor de gelegenheid nog eens werd bovengehaald, maar die dans tussen een lange reeks creatieve boobytraps maakt het dat allemaal meer dan waard. Ach, ‘Hotel Transylvania 3: Een monsterlijk leuke vakantie’ is geweldig familievermaak en vertelt daarbij ook nog eens een treffend verhaal van een moderne liefde met een krakende vampierweduwnaar en -vader. Wie doet hen dat na?