Review: intens en creatief ‘opruimwerk’ in Hitman III

20 januari 2021

Hitman III sluit de laatste trilogie rond de koele, kale killer af. Een sluitstuk, maar tegelijk ook de perfecte introductie tot deze unieke gameformule. Daarin krijg je immers alle creatieve en tactische vrijheid om je doelwitten uit te schakelen.

In de zandbak

Net zoals zijn vele succesvolle voorgangers kiest ook Hitman III voor wat ze in het gamewereldje de 'sandbox mode', soms wat ongemakkelijk vertaald als de 'zandbakformule' noemen. Dat betekent dat je in een open en min of meer vrij te verkennen open spelwereld terechtkomt, die overtuigend reageert op jouw acties. Je moet dus uitkijken wat je doet, wanneer je dat doet, hoe je dat doet en vaak ook: of iemand je ziet wanneer je het doet. Die sandbox-aanpak geeft je tegelijk ook heel wat creatieve vrijheid. Daar maak je in Hitman-games inventief gebruik van om als professionele huurmoordenaar moeilijk bereikbare doelwitten uit te schakelen.

hitman, game

Nummer III

Staar je niet blind op die 'III' in de titel. Toegegeven, Hitman III is de derde aflevering en meteen ook het sluitstuk van de laatste trilogie rond de koele, kale killer. Miljoenen fans 'kennen' hem intussen als Agent 47. De zes missies van de game passen ook in het overkoepelende World of Assassins-verhaal dat hier passend dramatisch afgerond wordt. Maar omdat elke missie je weer naar een totaal andere locatie voert en helemaal op zichzelf staat, moet je de voorgangers niet gespeeld te hebben en kun je zonder voorkennis of bagage in Hitman III duiken.

hitman, game

De wereld rond

Je ziet wat van de wereld als huurmoordenaar en ook deze aflevering neemt je weer mee naar exotische en minder exotische locaties. Zo passeer je in Hitman III onder andere langs Dubai, Berlijn, Chongqin en Dartmoor. Locaties die naar goede gewoonte in overtuigend detail worden neergezet. Belangrijker nog: ze geven je als vindingrijke speler heel wat opportuniteiten om je doelwit(ten) op te sporen en een manier te bedenken om die definitief uit te schakelen. Er is niet echt één perfecte manier om die klus te klaren. Dat maakt dat je bij succes diezelfde missie nog eens op een heel andere manier kunt aanpakken - en nog eens.

Subtiel en minder subtiel

Om je een idee te geven van hoe je als Agent 47 te werk gaat, geven we je hier een aantal tactieken waarop we in vorige afleveringen beroep deden. Soms volstond een precies getimede scherpschutterskogel, een slinks geplaatste bom of een met vergif besprenkelde roomservicemaaltijd. Andere keren creëerden we een overtuigend 'ongeluk' dat ons doelwit elektrocuteerde, plette en dodelijk ten val bracht. Het hart van weer een ander slachtoffer begaf het in een oververhitte sauna waarvan de deur om een of andere reden onwrikbaar klem zat. Om maar te zeggen: een Hitman-game daar sprint je niet hersenloos knallend doorheen.

Een beetje sinister, maar héél creatief

Strikt gezien speel je een personage met een sinistere taakomschrijving. Hitman III scoort overigens een meer donkere toon dan zijn twee voorgangers in de trilogie. Toch dient het hele morbide uitgangspunt vooral als kader en decor. Het is immers vooral die vindingrijkheid van jou als speler die centraal staat in de hele beleving. Het uitzoeken hoe je telkens weer een stap dichter bij je einddoel raakt, terwijl je onderweg alternatieve mogelijkheden ontdekt om het volgende keer op een totaal andere manier aan te pakken.

hitman, game

Voor oude, nieuwe en échte fans

Wie de vorige afleveringen op zijn pc of console heeft staan, kan alle levels en wat je daarin vrijspeelde overhevelen naar deze game. Onder andere om van de nog maar eens verbeterde weergave te genieten. PlayStation-spelers die een VR-bril aan hun console hebben hangen, kunnen op die manier niet alleen dit derde deel, maar ook de hele trilogie door de ogen van Agent 47 beleven. Echte fans kiezen natuurlijk ook voor de Deluxe Edition, met speciale contracten, kostuums, een digitale soundtrack, een World of Hitman-boek en met commentaar van de gamedirector bij de missie-introducties.