Review ‘Midway’: de definitieve film over de beslissende slag in WOII

06 maart 2020

Beleef de Slag om Midway alsof je in de cockpit van een duikbommenwerper zit en jezelf door een hel van luchtafweergeschut op je razendsnel naderende doelwit stort. Een verbluffend en historisch realistisch relaas van de epische slag tussen de Amerikaanse en Japanse vloot vlak na Pearl Harbor.

Van 'Godzilla' tot 'Midway'

Toen we hoorden dat Roland Emmerich 'Midway' zou regisseren, waren we niet de enigen die ietwat bang het resultaat afwachtten. Dit was de man die ons al jarenlang met popcornspektakel bombardeert. Zoals een koppel Godzilla- en Independence Day-films, en andere Hollywoodiaanse special effects-cinema. Stuk voor stuk vermakelijke topfilms in hun genre, daar niet van, maar Midway, dat staat voor een beslissende en historisch best complexe slag. Een treffen tussen de Amerikaanse en Japanse vloot, nadat die eerste er flink van langs kreeg in Pearl Harbor.

Pearl Harbor gewroken

Midway is eilandje in de Stille Zuidzee waar wat overbleef van de Amerikaanse vloot in het tegenoffensief ging nadat Japan hen met die verrassingsaanval op Pearl Harbor de Tweede Wereldoorlog in sleepte. Een aanval waar Edwin Layton, een inlichtingenofficier, het opperbevel vergeefs voor waarschuwde. Regisseur Emmerich kreeg een voor dit genre geweldig scenario om mee te werken. Dat vertrekt vanuit de realiteit dat een veldslag niet door een man gewonnen of verloren wordt. Daarom is Layton maar een van de vele centrale personages. Naast onder andere de Admiraal die een mankende zeemacht in de maag gesplitst krijgt, vlootkapiteins en een tragisch snel slinkende cast van piloten.

midway

Zoals het echt gebeurde

Dat betekent een heleboel hoofdrollen en die zijn voor grote gevestigde en veelbelovende jonge sterren zoals Dennis Quaid, Woody Harrelson, Luke Evans, Ed Skrein, Patrick Wilson, Aaron Eckhart en nog een handvol anderen. Geen verkeerd woord over de flamboyante pilotenbravoure van Ed Skrein, maar het zijn vooral de nuchtere, overtuigende acteerprestaties van de anderen die 'Midway' verankeren in een historische realiteit. Een realiteit waarbij je misschien wel weet hoe die cruciale slag afliep, maar die spannend genoeg blijft omdat allesbehalve zeker is welk personage de slag uiteindelijk overleefde en welk niet.

Niet je standaard oorlogsfilm

Een van de sterkere punten van 'Midway' is dat ook de oppositie schermtijd krijgt. Met voorop Admiraal Isoroku Yamamoto, misschien wel de grootste strateeg aan de Japanse zijde. De film schrikt niet terug om het genie van de vijand en de fouten aan Amerikaanse kant te tonen. Van beslissingen op het hoogste niveau tot torpedo’s die weigeren te ontploffen en vliegtuigbommen die ondanks heroïsche inspanningen hun doel missen. 'Midway' is niet het soort oorlogsfilm met helden die keer op keer aan een gewisse dood ontsnappen, terwijl ze de ene na de andere tegenstander vol lood pompen. En voor kleffe, overbodige romantische subplots of doorzichtig patriottisch borstklopperij moet je ook elders zijn.

Suïcidale duikbombardementen

Dat wil niet zeggen dat Emmerich zijn visuele spektakeltalent niet mag botvieren. Integendeel! Het is van 'Saving Private Ryan' geleden dat kogels en andere projectielen zo indrukwekkend overtuigend uit het scherm spatten - zeker op een 4K- of 8K-tv! Wanneer de piloten in 'Midway' het uitvechten met hun Japanse tegenstanders of zo’n suïcidaal duikbombardement inzetten, dan lijkt het alsof je bij hen in de cockpit zit. Een vlootslag die vooral door vliegtuigen en luchtafweerschut wordt uitgevoerd, lijkt op papier weinig opwindend, maar opwindend is een understatement voor wat deze film hier neerzet. Een zoveelste krachttoer voor een actiefilm die zich strikt aan de historische feiten houdt.

midway