Review: Pokémon Sword & Pokémon Shield veroveren de Nintendo Switch

Kampioen gezocht!
04 december 2019

Er kan maar één Pokémon-trainer de beste zijn en dat is diegene die het Kampioenschap van Galar wint. Een nieuwe uitdagende wereld, met gigantische Pokémon en met verrassend nieuwe manieren om te spelen.

Welkom in Galar

Pokémon Sword en Pokémon Shield voor de Nintendo Switch en de nieuwe Nintendo Switch Lite spelen zich af in Galar, een nieuw, uitgestrekt en gevarieerd continent met heel verschillende omgevingen. De mensen en de Pokémon die er wonen, hebben er samen een verbeeldingsrijke en over het algemeen vredevolle regio van gemaakt. Als speler mag jij Galar helemaal verkennen in je queeste om er de beste trainer te worden. Je avontuur begint wanneer je samen met je buur en rivaal Hop een van Pokémon krijgt van Professor Magnolia. Een beroemde kampioen ziet talent in jou en al snel zet je je eerste stappen op de ladder naar de top van het klassement. Dat belooft een lange reis te worden waarbij je tal van andere rivalen ontmoet, je weg voorbij obstakels zoekt en alsmaar meer beestjes vangt om te trainen en in te zetten in duels met andere trainers.

Twee afzonderlijke games

Misschien even voor alle duidelijkheid vermelden dat dit twee afzonderlijke, maar grotendeels gelijkaardige games zijn. Het enige verschil zit hem in een paar speciale, legendarische Pokémon en rivaliserende trainers, die exclusief zijn voor elk van de twee titels. Je hoeft dus geen twee games te kopen. Voor de fan die écht alles wenst, is er de Limited Edition die beide in een luxeversie bundelt.

pokémon

Creativiteit en tactiek

Hoewel je tijdens je epische avontuur vaak op je creativiteit beroep zal moeten doen om omgevingspuzzels op te lossen, blijft ook deze aflevering in de eerste plaats een tactische rollenspelbeleving. In die zin dat je tijdens de confrontaties met andere trainers slim moet kiezen welke Pokémon uit je groeiend arsenaal je inzet en wanneer je welke van diens unieke vaardigheden activeert.

XXXL Pokémon?

Nieuw is dat de Pokémon uit Galar kunnen ‘dynamaxen’. Een bijzonder fenomeen dat zich op specifieke locaties voordoet en ervoor zorgt dat Pokémon tijdens gevechten gigantisch groot en sterk worden. Sommige exemplaren kunnen zelfs ‘gigantamaxen’! Dat geeft een heel bijzondere dynamiek aan deze duels en legt een extra tactische laag op de gameplay.

Samen sta je sterker

Nieuw zijn ook de Max Raid Battles, een vorm van gevechten in de Wild Area. Je kunt daarbij online of lokaal draadloos samenwerken met tot wel drie andere trainers, en het samen opnemen tegen een wilde Dynamax Pokémon. Als het lukt om deze te verslaan, krijg je de kans om hem te vangen. Maar deze beestjes zijn heel krachtig, dus dat gaat niet zonder slag of stoot.

pokémon

Ook een trainer wil ontspannen

Wie even genoeg heeft van de competitie kan zich op de Poké Jobs storten. Dat zijn kleine queesten waarin je opdrachten voor de bewoners van Galar volbrengt. Tel daar nog de optie bij op om je spelpersonage van diverse outfits en accessoires te voorzien, en dat de games compatibel zijn met de Poké Ball Plus en je hebt een must-have Pokémon-game.