Review: ‘Rare’, het nieuwe album van Selena Gomez

Sterke pop van een sterke, jonge popdiva
10 januari 2020

De jonge actrice en popdiva Selena Gomez beloofde ons ‘strong pop’ voor haar derde soloalbum en maakt die belofte meer dan waar op ‘Rare’. Een muzikaal dagboek van de intense periode van vier jaren uit haar leven.

Gedaan met plagen

In 2017 plaagde Selena Gomez ons al met de losse hitsingle ‘Bad Liar’. Later werden de fans opnieuw geprikkeld met het massaal gedownloade ‘Fetish’, maar het zou de single ‘Lose You to Love Me’ van vorig jaar zijn die haar nieuwe full cd ‘Rare’ officieel inluidde. In november kregen die fans er dan nog het tweede voorproevertje ‘Look at Me Now’ bovenop. Een duidelijke bevestiging van La Gomez’ belofte een cd met 'strong pop' in de steigers te hebben staan.

Vier jaren in het leven van

Selena Gomez werkt vier jaar aan 'Rare'. Na 'Stars Dance' uit 2013 en ‘Revival’ uit 2015 leek het erop alsof ze haar muziekcarrière even op de waakvlam zette om zich vooral op films en werk voor goede doelen te storten. Ook op persoonlijk vlak ging ze door een turbulente periode met een tweede liefdesbreuk met Nick Jonas en anderhalf jaar lange relatie met R&B-buitenbeentje The Weekend.

rare, selena, gomez

Huilen met Taylor Swift

Selena is heel openhartig over de soms confronterende inspiratie voor 'Rare'. Het album staat voor de jaren waarin ze zichzelf terug opbouwde na medische en romantische tegenslagen. Werken aan 'Rare' hielp haar genezing en ze herinnert zich nog de eerste keer dat ze samen met haar beste vriendin Taylor Swift een van haar nieuwe clips bekeek en de emotie hun allebei te veel werd.

Grote momenten maken grote muziek

"Het duurde vier jaar voor ik me op een ‘goede plek’ voelde met dit album", vertelde Gomez. "Er gebeurden zoveel belangrijke dingen in mijn persoonlijke leven tijdens die periode dat ik niet goed wist hoe ik dat moest uiten. Het was ook belangrijk dat ik me goed voelde bij hoe dat uit de songs zou weerklinken. Dus ik bleef steeds een andere aanpak proberen tot ik er echt tevreden over was. Nu ben ik vooral opgelucht dat ik voor deze aanpak koos."

'Rare' is powerpop

Ondanks de nog jonge leeftijd waarop ze met muziek maken begon, kenmerkt de pop die La Gomez afleverde zich altijd door een afdronk die net iets pittiger gekruid is. "Mijn muziek zal altijd door sterke pop aangedreven worden, maar deze keer heb ik meer dan ooit geëxperimenteerd met gitaarwerk, elektrische én akoestische. Gooi daar nog wat soul doorheen en dat is de muzikale vibe waarin ik zwom terwijl ik dit album maakte."

rare, selena, gomez

Meer dan een mooi snoetje

In tegenstelling tot de albums van veel andere zogenaamde popsensaties zie je op 'Rare' geen enkel nummer staan dat Selena Gomez niet zelf schreef. En hoewel ze vaak te vinden is om bij te springen op nummers van bevriende collega’s, telt 'Rare' slechts twee muzikale gaststemmen. Zo hoor je 6lack op 'Crowded Room' en de onmiskenbare Kid Cudi op ons (momenteel) favoriet nummer 'A Sweeter Place'.