Review Returnal: verken, vecht, sterf en herbegin

30 april 2021

Een astronaute crasht op een mysterieuze planeet. Zo begint Returnal, een intense sciencefictionshooter voor de PS5, met een stevige dosis psychologische horror, een unieke insteek en een van de boeiendste spelpersonages van de voorbije jaren.

Na de crash

Returnal beleef je als de ruimtepilote Selene. Die wordt gedwongen een noodlanding te maken op een onbekende planeet en verliest bij die brutale crash het bewustzijn. Niet echt een voorspoedig begin en het zal er daarna niet echt beter op worden. Returnal doorspekt deze sciencefictionsetting met een stevige dosis horror, mysterie en een overtuigende psychologische spanning.

Falen hoort erbij

Wanneer Selene ‘ontwaakt’, gaat ze op verkenning. Het wordt al snel duidelijk dat deze planeet heel vijandig gezind is en niet veel later ook dat daar een intrigerend mysterie achter schuilgaat. Je ontdekt onder andere overblijfselen van een oude, onbekende en technologisch geavanceerde beschaving. Helaas maakt de gevarieerde, maar altijd agressieve plaatselijke flora en fauna elk onderzoek er best moeilijk op. Met je wapen, de capaciteiten van je ruimtepak en je reflexen als gamer zal je die voor een zekere tijd kunnen overleven tot je onvermijdelijk neergaat.

returnal

Nieuw leven, nieuwe kansen

Elke andere actiegame zet je na zo’n virtuele dood terug naar het begin van de missie, laat je een savegame opladen of het laatste checkpoint dat je passeerde. In Returnal ontwaak je echter opnieuw vlak na die crash. Dat klinkt meedogenloos en voor haar mentale weerstand is het dat ook. Voor jou als speler betekent het gelukkig niet dat je telkens helemaal van vooraf aan moet beginnen. Je weet immers alles nog en je kunt nog steeds beroep doen op nieuwe en/of verbeterde vaardigheden die je tijdens vorige ‘levens’ uit die buitenaardse technologie haalde.

Sneuvelen kan, maar liever niet

Opnieuw beginnen betekent hier niet dat je weet wat je te wachten staat. Deze wereld transformeert immers met elke volgende passage, soms terwijl je ernaar kijkt. Soms lijkt het alsof je op een totaal andere planeet staat en andere keren alsof je dezelfde plek millennia later of eerder bezoekt. Dat betekent dat je telkens weer voor nieuwe uitdagingen staat, nieuwe stukjes van de puzzel invult en nieuwe tactieken kunt uittesten. Wat niet wil zeggen dat het voor Selene niet frustrerend kan zijn om in-game te sneuvelen.

Speler vs planeet

Onder de uitstekende actiegameplay schuilt immers een interessante hoofdrolspeelster en een sterk verhaal. Beide openbaren zich maar mondjesmaat en – typisch voor de hele opzet van Returnal – heel fragmentarisch. Het verhaal en je spelpersonage brengen samen ook een zekere samenhang naar een game die bewust willekeurige omgevingen en uitdagingen creëert. Zonder te veel te verklappen, kunnen we vertellen dat je de plot samenpuzzelt uit herinneringen van Selene. En sommige herinneringen lijken aan haar crash vooraf te gaan. Je ontwikkelt ook een persoonlijke band met de planeet. Hoe dat verhaal precies zijn definitieve vorm krijgt, wordt mee bepaald door de ter plekke gegenereerde omgevingen en door jou, de speler, Selene.

returnal

Topshooter

De actie zelf is om van te smullen, al vraagt ze soms behoorlijk wat van je reflexen. Je kijkt de wereld in over de schouder van Selene. Dit camerastandpunt is ongetwijfeld de beste keuze om je als speler het beste zicht op je omgeving te geven en op jouw extreem beweeglijke personage daarin. De shootersessies in Returnal zijn immers van de ‘stilstaan-is-doodgaan’-variëteit. Vaak word je door meerdere vijanden aangevallen, die je ook nog eens vanuit verschillende hoeken bestoken. Dekking zoeken is zelden een optie, dus je voornaamste verdediging is van Selene een zo moeilijk mogelijk doelwit maken. Gelukkig dat de straalmotoren op je ruimtepak die ontwijkende moves een handje helpen.

returnal

Kogelhel

Sommigen hadden het bij de actiegameplay van Returnal vooraf over een arcadevibe en de maker zelf nam al de term ‘bullet-hell’-gevechten in de mond. De uitdaging is dus pittig te noemen. Deze game met zijn psychologische horror- en mysterie-elementen is veel meer dan alleen maar een intense shooter. Weet echter dat wanneer je het louter als zo’n intense shooter zou bekijken, het aan niets te wensen overlaat. En dankzij die insteek waarbij je telkens in nieuwe omgevingen terechtkomt, met nieuwe combinaties van vijanden en vaak ook een verschillend eigen arsenaal, zit je wat betreft herspeelbaarheid helemaal gebeiteld.

PS5-exclusive

Sony voerde deze game niet voor niets op bij de eerste officiële voorstelling van de PS5. Niet als kunstzinnige game, maar als een grote titel die ze trots als een PS5-exclusive voorstelden. Precies omdat Returnal een PS5-exclusive is, konden de makers voluit gaan met de integratie van de DualSense-controller in de spelbeleving. Wie de game speelt, krijgt niet enkel een kick bij het afvuren van een wapen, maar krijgt via zijn handen ook allerlei andere informatie. Zo voel je bijvoorbeeld of je alternatieve vuurmodus al geactiveerd kan worden of niet.