Review: Rocketman

De waargebeurde doorbraakjaren van Elton John
02 oktober 2019

Achter elke superster schuilt een verhaal dat niet enkel uit successen is opgetrokken. ‘Rocketman’ vertelt dat van de onwaarschijnlijke, maar waargebeurde doorbraakjaren van Elton John. Want een superster als geen ander verdient een film als geen ander.

Mollige blanke soul man

“Je was een mollige blanke jongen, je komt van nergens en nu ben je een soulman. Leg me dat eens uit?” Het is een vraag die een bedeesde Reginald Dwight in de muzikale spektakelprent ‘Rocketman’ niet zonder moeite kan beantwoorden. Op dat moment in zijn leven heeft hij zijn muzikale genie al wel bewezen, maar is hij nog niet de man die op het punt staat de wereld te veroveren als Elton John.

Rocketman’ is het verhaal van een onwaarschijnlijke transformatie, voortgestuwd door onvergetelijke muzikale hits. Een epische, muzikale fantasie over hoe een onbekend pianowonder uit Londen misschien wel de meest flamboyante popster ooit werd.

Elton wie?

Ben je eind jaren negentig of later geboren, dan ben je misschien niet zo vertrouwd met het fenomeen of zelfs maar de naam Elton John. Je was net te jong om bij de begrafenis van prinses Diana de heropflakkering van zijn ‘Candle in the Wind’ bewust mee te maken. Een nummer dat eigenlijk dateert van 1973. Want zo lang maakt deze man al hits. Of liever klassiekers, want de kans is groot dat je zijn eerste, ‘Your Song’, die nog drie jaar ouder is, ook kent. De songs uit de originele Lion King-film? Ook van Elton John!

Wie iets ouder is, of zijn muziekgeschiedenis kent, weet dat Elton John ook verantwoordelijk is voor tijdloze knallers als ‘Crocodile Rock’, ‘Don’t Go Breaking My Heart’, ‘Pinball Wizard’, ‘Don’t Let the Sun Go Down on Me’, ‘Sorry Seems to Be the Hardest Word’ en ‘I’m Still Standing’. Zoek ze op, luister en geef toe dat je ze kent.

rocketman

Met fluorescerende pluimen

Maar zelfs wanneer ‘Rocketman’ over een fictief personage zou gaan, voorzien van speciaal daarvoor geschreven songs, dan nog is de film het bekijken waard. Dit is zo’n personage dat moet uitgevonden worden als het niet in het echt zou bestaan. Dat het allemaal echt uit het leven van Elton John gegrepen is, maakt de film er dus niet beter op, alleen maar ontzagwekkender.

Dat is voor een groot stuk aan de fantastische hoofdrolspeler te danken, maar over hem later meer. Laten we ook regisseur Dexter Fletcher (‘Eddie The Eagle’) en scenarist Lee Hall (‘Billy Elliot’, ‘Warhorse’) niet onderschatten. Het is een evenwichtsoefening in het tragikomische waarmee ze iemand neerzetten die, verkleed als een fluorescerende vogel in een gouden kooi, op een overtuigende manier worstelt met zijn alsmaar waanzinnigere leven.

De geknipte acteur

Er deden heel wat namen de ronde toen gezocht werd naar de acteur voor deze allesbehalve vanzelfsprekende hoofdrol. Tom Hardy, Daniel Radcliffe, Tom Cruise, … Elton Johns eigen voorkeur ging aanvankelijk uit naar Justin Timberlake. Maar na verschillende samenwerkingen en een groeiende vriendschap met Kingsman-acteur Taron Egerton werd het uiteindelijk die laatste. De zanger raadde de acteur overigens aan om hem niet te hard te kopiëren, maar zijn eigen versie te creëren om zo de acteur te zien en niet de legendarische persoonlijkheid die hij belichaamt.

Zelf gezongen

Taron Egerton zelf reageerde aanvankelijk verbaasd. Hij ging er naar eigen zeggen van uit dat ze iemand zochten die effectief kon zingen. Ietwat bescheiden van de man, want in ‘Rocketman’ zong hij alles zelf in. Hij speelt ook de rol van zijn leven. Alleen al hoe hij die mix beheerst van bravado-met-ontblote-borst met de angst die je eerder toeschrijft aan een konijn dat de koplampen van een truck met fatale snelheid ziet naderen.

rocketman

Geen gekuiste versie

“Mijn naam is Elton John en ik ben een alcoholicus. En verslaafd aan cocaïne, geneesmiddelen, seks en shoppen. Ik lijd ook nog aan boulimie, ik heb mijn marihuanagebruik niet onder controle en mijn driftbuien ook niet.” Een van de grootste hindernissen waar Elton John in de aanloop naar deze film tegenop liep, was dat studio’s liever een ietwat familievriendelijkere versie hadden gezien. Zijn antwoord was steevast: “Ik heb geen familievriendelijk leven geleden.”

In tegenstelling tot ‘Bohemian Rhapsody’ over Freddie Mercury, die naast tonnen goeie scores veelal ook de kritiek meekreeg dat haast elk scherp randje er braafjes was afgeschaafd, kiest ‘Rocketman’ voor een passend misplaatste zelfzekerheid.

rocketman

Rijzende ster

Aan scherpe en grimmige randjes dus geen gebrek. Zoals de rijzende ster, die af en toe maar al te goed beseft dat hij zich in een spiraal van waanzin bevindt, zelf zegt: “Ik heb opnieuw het nummer 1-album in Amerika. Ik sta op het punt om de bestverkopende stadionshow in de rockgeschiedenis af te trappen. Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor vijf procent van alle verkochte platen op deze planeet én ik heb de grootste haardos die de mensheid ooit gezien heeft. Dus ja, ik denk dat ik oké ben!”

Een film, een concert en een feest

Naast het verhaal van Elton John zelf belicht de film ook zijn beste vriend Bernie Taupin. De man met wie hij zijn hele carrière lang samen hits zal schrijven en waarmee de zanger het naar eigen zeggen nooit vaker oneens was. Hun platonische liefdesverhaal is misschien wel de stelling waarrond de film - en misschien wel Eltons leven - is opgetrokken. Een glansrol voor Jamie Bell die de belofte die hij destijds als Billy Elliot maakte, nu definitief inlost. Ook sterk: John Reed als Richard Madden, Eltons prettig gestoorde eerste manager en de man die hem aanspoort tot het flamboyante podiumbeest dat hij later zou worden.

‘Rocketman’ is van begin tot einde een muzikaal feest vol aanstekelijke songs die zelfs jongere generaties zullen aanspreken. Wedden dat hij impact op je Spotify-lijst zal hebben? Of misschien haal je die greatest hits-verzamelaar wel in huis. Het was een lange tijd niet ‘cool’ om naar Elton John te luisteren. Dat is met deze ‘Rocketman’ helemaal rechtgezet!