Review: ‘Sand’ bevestigt Balthazar als de koning van de soulvolle alt-pop

12 maart 2021

Laat het aan Balthazar om uit tegenstellingen een onweerstaanbare muzikale cocktail te brouwen. Het nieuwe album 'Sand' combineert stijl met louche, rusteloze songs met laid back ritmes, soul met tropicana, jazz en disco.

Op de hielen van 'Fever'

De meeste songs op 'Sand', de nieuwste en alweer vijfde plaat van Balthazar, werden geschreven toen de band in 2019 met hun vorige album 'Fever' toerden. “De bedoeling was om zo snel mogelijk een nieuw album te maken”, vertelt Jinte Deprez, samen met Maarten Devoldere frontman bij Balthazar. Die 'Fever' volgde immers op een periode waarin ze beiden – en met succes – hun eigen ding deden. Deprez onder de naam J. Bernardt, Devoldere als Warhaus. “We beleefden zoveel plezier aan het terug samenwerken dat we zoveel muziek als mogelijk wilden maken.”

Het kan altijd verder

'Fever', dat amper twee jaar jong is, verblufte met warme, kronkelende songs, waar een broeierige groove nooit ver te zoeken was. Op 'Sand' klinken daar nog echo's van door, maar het album kiest vooral zijn eigen richting.  Als het genre soulfull alt-pop nog niet zou bestaan, dan had Balthazar dat met 'Sand' uitgevonden en zich meteen tot de koning gekroond. “We hadden het gevoel dat we met 'Fever' niet ver genoeg gegaan waren”, liet Devoldere weten. “Dus dat was ons vertrekpunt: nog verder duwen.”

Lockdown? En dan?

Het live spelen van de verleidelijke, zwoele ritmes van het vorige album vloeide naadloos over in de ideeën voor songs die uiteindelijk 'Sand' zouden vormen. Een proces dat gewoon bleef doorlopen toen het coronavirus Balthazar dwong om hun tour stop te zetten. Het album werd dan maar thuis en in lockdown afgewerkt en opgenomen. Niet echt ideaal. “We waren gedwongen om van op afstand te werken en elektronisch te communiceren”, vertelde Deprez, maar merkte daarbij ook op: “het was een heel moderne manier om een plaat te maken”.

Vernuftige grooves

Die nieuwe manier van werken forceerde het duo ook om nieuwe dingen te proberen en creatieve oplossingen te vinden. “We gebruikten nog nooit zoveel drumsamples en bass-synths”, licht Devoldere toe. Hij vond het opwindend, spannend en “het werkte echt goed voor deze songs”. Deprez is het met hem eens: “je werkt met wat je hebt en doet daarmee wat de song vraagt”. Het resultaat zijn songs die Balthazars beheersing van melodie en tempo vanuit nog maar eens andere manier belichten. Een combinatie van spaarzaam gearrangeerde pop, elegante elektronica en vernuftige grooves.

Buik en heupen

Getuige daarvan die eerste single 'Losers', een laid back discoparel vol zachte, warme synths en kopstemmen.  Zowel 'On A Roll' en 'Leaving Antwerp' ontvouwen zich op een gelijkaardig, maar tegelijk ook weer uniek loom tempo. 'I Want You' wordt dan weer aangedreven door een vette bas en vingergeknip. 'You Won’t Come Around' flirt overtuigend met jazz en in de opener '‘Moment' klinkt een zweem van Afro-beat. Verdere analyse voelt krom voor een album dat veeleer op de buik en heupen dan op het hoofd mikt. Al hoor je ook dat 'Sand' gemaakt is door muzikanten die al bij de eerste noot het plezier anticiperen van die live te brengen.