Menu
Terug

Review: Star Wars – Squadrons is op zoek naar ruimtepiloten

02 oktober 2020

Al te lang stonden de intense ruimtegevechten uit de Star Wars-saga op de gamewaakvlam. Star Wars: Squadrons zet dat helemaal recht en dropt je achter de stuurknuppel van acht iconische ruimtevehikels.

X-Wings en TIE Fighters

De popcultuurgeschiedenis telt heel wat iconische ruimteschepen, maar een groot aantal daarvan raast tussen de planeten van het Star Wars-universum. Generaties droomden van die X-Wing die de Deathstar torpedeerde. En hoe cool zagen die TIE Fighters van de oppositie eruit? Star Wars: Squadrons gooit zijn hangardeuren wijd open en laat je kiezen uit maar liefst acht van die iconische ruimtetuigen. Daarmee kun je in je eentje of samen, en tegen andere piloten het vacuüm onveilig maken.

Star wat?

In de nogal complexe Star Wars-chronologie situeert deze game zich na de slag om Endor. Na het einde van de eerst uitgebrachte filmtrilogie dus. Zegt je dat niet veel? Geen probleem. Het vertelt kenners vooral dat de bekendste en meest geliefde ruimteschepen present geven. Daarnaast helpt de singleplayerverhaalmodus je snel op kruissnelheid. Of liever: de singleplayercampagnes. Want de ene dropt je in de outfit van een piloot die voor het Vanguard Squadron van de New Republic vecht; in de andere vlieg je voor de overkant, als een elitepiloot van het Empire’s Titan Squadron.

star wars squadrons

Dogfights en vlootslagen

Die Story Mode is absoluut meer dan een fraai vermomde tutorial voor de multiplayeropties, waar spelers kunnen kiezen uit Dogfight en Fleet Battles. In Dogfight nemen twee teams van vijf spelers het tegen elkaar op en proberen de meeste kills te scoren. Een simpele opzet, maar de uitvoering laat ruimte voor behoorlijk wat tactische diepgang. Fleet Battles zijn uit meerdere stages opgetrokken. Daarin ga je ook met jouw team dat van de tegenstander te lijf, maar wint het team dat als eerste het vlaggenschip van de ander tot schroot herleidt. Hier draait het allemaal om de juiste, vaak wisselende keuze tussen gevechtsschepen en weten wanneer alles in te zetten op de aanval of defensie. Dat maakt de Fleet Battles tot dynamische, altijd weer anders uitdraaiende confrontaties.

Unieke ruimtetuigen

Of je nu voor de New Republic of het Empire strijdt, je kunt kiezen uit vier klassen: de allround X-Wing; de snelle en wendbare, maar minder bepantserde A-Wing Interceptor; de loggere, maar zwaar uithalende Y-Wing Bomber; of de U-Wing die slenterende bijna-wrakken van teamgenoten opnieuw strijdklaar maakt. De Empire-tegenhangers heten TIE Fighter, TIE Interceptor, TIE Bomber en TIE Reaper. Om het nog interessanter te maken, zijn er uitgebalanceerde verschillen tussen de overeenkomende klassen van beide partijen.

Vijand in het vizier

Behalve de vijand in het vizier en uit je dode hoek houden, maakt een goede piloot gebruik van die systemen die de altijd wisselende situatie verlangt. Zo zal je de ene keer al je energie naar je schilden sturen, iets later naar je motoren of naar je wapens. Hoe meer ervaring je opdoet, hoe meer je je favoriete ruimtetuig naar je hand kunt zetten. Met krachtigere schilden, wapens en andere upgrades. Cosmetische opties om je piloot en schip een unieke look te geven? Check. Oh ja, heb je een VR-bril aan je pc of PS4 hangen, dan kun je Star Wars: Squadrons van een extra onderdompelende beleving maken. Maar zonder voelt het net zo overtuigend alsof je zelf in de cockpit zit terwijl je rakelings langs een battlecruiser scheert.

star wars squadrons
star wars squadrons
star wars squadrons
Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()