Review: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is puur en tijdloos spelplezier

12 februari 2021

Een van de allerbeste Super Mario-games krijgt een tweede leven op de Switch en Switch Lite. Super Mario Bros 3D World + Bowser’s Fury tilt verrassende platformactie naar nieuwe hoogtes. Top in je eentje, nog leuker om samen met vrienden te spelen.

35ste verjaardag

Vorig jaar vierde Super Mario Bros zijn 35ste verjaardag. Een gezegende leeftijd voor een gameserie. Super Mario 3D World, de aflevering die in 2013 op de Nintendo WiiU verscheen, gold lang als de allerbeste game ooit. Die verjaardag kan dus niet beter gevierd worden dan met een nieuwe, op elk front verbeterde heruitgave van die game.

Altijd verrassend

Super Mario 3D World is een platformgame, maar illustreert hoe Nintendo dat genre zowat eigenhandig van de klassieke zijwaarts rollende 2D-wereld omtoverde naar een altijd geïnspireerde 3D-beleving. Met in elk van het haast eindeloze aantal levels wel weer een nieuwe uitdaging of creatieve variatie op de bewezen gameplayformule. Je zal nog steeds moeten rennen, springen, klauteren, ontwijken en vijanden pletten alsof je virtuele leven er van afhangt, maar de wereld waarin en de manier waarop je dat doet, blijft verrassen. Net zoals de obstakels die je daarbij moet overwinnen.

Super Mario 3 World + Bowser's Fury

De rit en bestemming

Nintendo-veteranen weten dat je in de meeste games met de wereldberoemde Mario in de titel een zekere Princes Peach uit de klauwen van ene Bowser moet redden. Dat is deze keer anders. Bowser heeft namelijk niet de prinses, maar alle Sprixies, dat zijn kleine feetjes, uit Sprixieland gevangengenomen. Aan jou om die te bevrijden en uiteindelijk Bowser te verslaan. Terwijl je naar de ene kleurrijke regio na de andere afreist, brengt elk volgend level je weer een stapje dichter bij je doel. Maar het is de variatie van elk van die levels die de rit minstens zo aantrekkelijk maakt als de eindbestemming.

Solo of samen?

Super Mario 3D World is een geweldige game om in je eentje te spelen, maar net zo leuk en weer helemaal anders als je samen met een, twee of drie vrienden door deze levels gaat. De speelbare personages die je daarvoor kunt kiezen, zijn uiteraard Mario, zijn neef Luigi, Toad en Peach. Dat de prinses van aanpakken weet, daar hoeven we geen enkele Mario Kart-gamer van te overtuigen, maar hier mag ze voor een keer zelf haar aartsvijand Bowser actief te lijf gaan. Elk personage speelt overigens anders. De ene springt hoger, de andere zweeft langer,en weer een ander rent sneller. Samen met anderen spelen kan overigens zowel lokaal of online.

Miauw-modus

De variatie in gameplay laat zich beter uitleggen met voorbeelden. Zo ren je in sommige levels over een langzaam rondtollende ondergrond waar je liever niet af valt. Met de dubbelekerspower-
up maak je een kloon van jezelf en met de kanondoos op je hoofd kun je vijanden en hindernissen vanop relatief veilige afstand bestoken. Tijdelijke onzichtbaarheid? Kan ook. Natuurlijk is ook de superkattenbelpower-up van de partij. Die hult je personage niet enkel in een katoutfit, maar laat je tegen muren opklauteren, tegenstanders wegklauwen en extra acrobatische sprongen maken. Ideaal voor die spelers die op elk level echt elk plekje willen verkennen. Je weet immers nooit wat je er vindt.

Super Mario 3 World + Bowser's Fury

Nog beter en mooier

Super Mario 3D World is meer dan een 1-op-1 remake van het origineel. Behalve dat de game er op de Switch natuurlijk nog mooier uitziet, zijn er ook een paar gameplayverbeteringen doorgevoerd. Die dienen vooral om de taaiste stukken van het origineel voor meer spelers toegankelijk te maken. Zo kun je onder andere met de superkattenbelpower-up nog sneller rennen en hoger klimmen. Daarnaast maakt deze versie gebruik van de bewegingsgevoelige Switch-besturing.

Super Mario 3 World + Bowser's Fury

Bowser’s Fury

De grootste extra voor deze Switch-remake van Super Mario 3D World lees je echter al in de titel van deze game. Daar staat immers ‘+ Bowser’s Fury’. Wat dat precies inhoudt, dat laten we je liever zelf ontdekken. Maar misschien heb je de mysterieuze en ook ietwat onheilspellend donkere screenshots al gezien. En als je weet dat sommige veranderingen in de remake de hoofdgame iets makkelijker maken, dan zou het niemand mogen verbazen wanneer deze Bowser’s Fury je wat taaiere levels en/of uitdagingen opdient. Veel plezier!

Op jouw manier

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een game die je in elke Switch-opstelling kunt spelen. Dus op je tv, in tafelopstelling of in handheldmodus. Dus absoluut ook een titel voor wie zijn Nintendo- spelprestaties op de Switch Lite neerzet.