Review: The Dark Pictures: Man of Medan dropt je in een horroravontuur

Game van de maand
27 augustus 2019

Stel je een horrorfilm door waarin het lot van alle hoofdrolspelers helemaal van jouw acties en keuzes afhangt. Dat is precies wat deze Man of Medan doet. Een griezelig avontuur waarin alle of geen enkele betrokkene het overleeft. Succes en respect voor wie dit alleen en in het donker speelt.

Het begon allemaal zo leuk

Een groepje Amerikaanse jongeren heeft op vakantie een boot met kapitein gehuurd om er in tropische wateren mee naar een wrak te duiken. Op een paar ongemakkelijke momenten na verloopt alles in de opperbeste stemming, tot het weer omslaat. Niet veel later zitten alle overlevenden vast in een oud, vervloekt spookschip … en ze zijn daar niet alleen. Als dit lijkt op het eerste deel van een griezelfilm, dan heb je alvast voor de helft gelijk. Maar The Dark Pictures: Man of Medan is wel degelijk een game.

Wie overleeft het?

Immers, waar je in zo’n horrorfilm beperkt bent tot de route die scenario en regisseur voor je uitgestippeld hebben, wordt het plot van The Dark Pictures: Man of Medan bepaald door jouw acties en keuzes. Ogenschijnlijk onschuldige keuzes in hoe een van je personages reageert op een grapje tijdens het avondeten, kunnen later onverwachte consequenties hebben. Andere keren zijn je beslissingen meer acuut en maak je ze onder scherpe tijdsdruk, maar uiteindelijk hebben ze allemaal een effect op de overlevingskansen van je groepje.

Dark, Pictures, Man of Medan, games

Opnieuw en opnieuw

In elke griezelfilm vallen er slachtoffers, maar je wilt natuurlijk zo veel mogelijk (en liefst nog alle) personages in leven houden. Sneuvelt er toch eentje, dan gaat de game door en net zoals aan jouw keuzes, past het verhaal zich aan. The Dark Pictures: Man of Medan is geen lange game, maar precies omdat het verhaal zoveel verschillende kanten uit kan en ook meerdere mogelijke aflopen scoort, kun je er makkelijk een tweede, derde of zelfs vierde keer doorheen gaan. Misschien lukt het je deze keer wel om iedereen in leven te houden.

Man of Medan is drama met hoge inzet

Dit is dus geen echte actiegame. Je krijgt wel wat bewegingsvrijheid om je omgeving te verkennen en dat doe je uiteraard op eigen en niet zelden mogelijk fataal risico. Maar net zoals in een film krijg je ook de kans om de hoofdrolspelers beter te leren kennen. Hoe ze met elkaar omgaan en de relaties die ze vormen, heeft invloed op de scènes en hoe de plot zich ontwikkelt. En omdat jij verantwoordelijk bent voor heel wat van hun reacties en antwoorden, kneed je zo ook voor een stuk hun karakter. Ook die onderlinge relaties kunnen dus sterk verschillen tussen de ene en de andere doorloop.

Nog heel wat horror te gaan

Voluit heet de game The Dark Pictures: Man of Medan. Dat is omdat de ontwikkelaars van plan zijn om regelmatig een nieuwe aflevering van die The Dark Pictures-serie uit te brengen. Telkens met een andere setting, plot en personages, en opgetrokken rond steeds een ander horrorsubgenre. In Man of Medan is dat dus het verloren-op-zee-genre, met wat gijzelhorror en een dosis van het paranormale. Die ontwikkelaar is overigens niet aan zijn proefstuk toe. Enkele jaren geleden scoorde Supermassive Games al hoge ogen met het interactieve en ook behoorlijk huiveringwekkende drama Until Dawn.

Dark, Pictures, Man of Medan, games

Multiplayer

The Dark Pictures: Man of Medan is dus zo’n interactief drama dat je - als je durft - helemaal in je eentje kunt spelen, maar naast die Solo Story telt de game nog twee heel unieke multiplayermodi. In de Movie Night Mode kun je met nog vier andere vrienden door het verhaal spelen, waarbij je de controller rondgeeft en ieder een van de hoofdrolspelers voor zijn of haar rekening neemt. Wie haalt het einde? Wie niet? En dan is er nog de Sharde Story, waarin twee spelers samen door het verhaal gaan en daarbij beslissingen nemen die zowel hun eigen lot als dat van de andere bepalen. Hoe je ook speelt, The Dark Pictures: Man of Medan staat garant voor een angstaanjagende beleving die je niet snel zal vergeten!

The Dark Pictures: Man of Medan verschijnt 30 augustus voor pc, PS4 en Xbox One

Dark, Pictures, Man of Medan, games
Dark, Pictures, Man of Medan, games