Review The Predator: Je ziet ‘m niet komen

Blu-ray van de Maand
04 februari 2019

Een jonge tiener lokt per ongeluk de dodelijkste jagers van het universum naar onze planeet. Plots ligt het lot van een onwetende mensheid in de handen van een haveloos half dozijn voormalige soldaten, een verbeten wetenschapster en een wel heel uitzonderlijke krijger.

Niet zomaar een UFO

Quinn McKenna is een voormalig soldaat bij de Special Forces. Momenteel verdient hij zijn brood als huurling. Tijdens een schimmige opdracht in Mexico verstoort de crash van een vliegend tuig de missie. Een en ander draait al snel uit op een bloederig fiasco. Quinn overleeft daarbij als enige de confrontatie met een monsterlijke vijand. Uit vrees de schuld in de schoenen geschoven te krijgen, verscheept hij een mysterieus voorwerp naar zijn thuisadres. Ook al woont hij daar niet meer samen met zijn vrouw en hoogbegaafde zoontje.

De huurling, de biologe en de gekken

Quinn mag dan geen besef hebben van de waarheid achter zijn gewelddadig Mexicaanse avontuur, de organisatie Stargazer doet dat wel. Ze weet ook welke dreiging daaraan vasthangt. Wanneer Stargazer een buiten strijd gestelde predator vindt, doen ze beroep op de expertise van biologe Casey Bracket Ze openen ook de jacht op Quinn. Die laatste krijgen ze vrij snel te pakken, maar omdat de man weigert mee te werken deelt McKenna niet veel later een gevangenisbusje met een kleurrijke, niet altijd even prettig gestoorde bende voormalige militairen.

Geen remake, geen reboot

In 1987 had Shane Black net de actieklassieker Lethal Weapon geschreven. Omdat hij ook acteerde boden de producers van de originele Predator hem een rol aan. Ze hoopten dat hij tijdens de opnames het script van die film zou herwerken. Hij weigerde echter om meer te doen dan zijn job als acteur. Resultaat? Zijn personage, Hawkins, werd een van de eerste slachtoffers van de buitenaardse jager. Later zou Black toegeven dat hij zich destijds ‘speels arrogant’ gedroeg, maar ook van mening was dat het script meer dan oké was. Zijn wij het helemaal mee eens.

Predator 6.0

Dit is echter niet zomaar de volgende Predator. Ook al blijft hij een van de coolste bad guys uit de filmcultuur, zelfs na dertig jaar. Met een cool masker en daaronder een nog ‘coolere’ kop. Maar in dertig jaar hebben ook de predators niet stilgezeten. Ook zij hebben aan hun dodelijkheid gesleuteld. De buitenaardse jagers die je in deze film tegenkomt hebben dan ook een upgrade ondergaan. Ze zijn groter en gevaarlijker. Dit is niet langer de predator uit de film waar je vader zo lyrisch over doet, maar waar diezelfde vader met minstens zoveel plezier van zal genieten.

Geen supersoldaten

Meer nog dan die upgrade van de titelrolspeler dankt dit hoofdstuk in de Predator-saga zijn succes aan de camaraderie van een bonte groep unieke karakters, die samen een nagenoeg zekere zelfmoordmissie aangaan. Een gepaste en geslaagde hommage aan het origineel. Met voorop de huurling Quin McKenna, bijgestaan door de biologe Casey Bracket en The Loonies. Die Loonies, wat zich laat vertalen als ‘gekken’, is een half dozijn vergeten soldaten, ongeschikt voor dienst en maatschappij wegens extreme, soms hilarische, soms tragische posttraumatische stress-symptomen.

Je bent gewaarschuwd!

Subtiele gevechtsscènes met een Predator zijn onmogelijk. Het geweld is dan ook gepast explosief en brutaal. Bij momenten zelfs op het randje van gratuit. Om trouw te blijven aan het origineel dwong scenarist Shane Black er een hoge leeftijdsclassificatie door voor zijn film. Net zoals die van die eerste in 1987. “Ik weet niet of het succes van Deadpool, dat voor diezelfde volwassen aanpak koos, hielp, maar ik denk het wel” vertelde Black. “Maar voor mij was het belangrijk de camera’s niet te moeten laten wegdraaien elke keer de Predator iets gewelddadigs deed”.