Menu
Terug

‘The Shimmer’, het nieuwe hypnotiserende album van Oscar and the Wolf

21 oktober 2021

Minder dansvloerstampers en meer van die begeesterende slow jams die je zelfs op een grijze herfstavond nog naar een zwoel parallel universum transporteren. ‘The Shimmer’, dat is melodieus moodswingen tussen melancholie en extase met Oscar and the Wolf.

Sjamaan

Volgens Wikipedia is Oscar and the Wolf een Belgische electropopact”. Een zoveelste argument om te stoppen bands kost wat kost een label of genre op te plakken. Sommige artiesten kun je nu eenmaal niet in een keurslijf dwingen en Max Colombie, frontman van Oscar and the Wolf, is daar een schoolvoorbeeld van. Wie de man ooit live aan het werk zag of twee videoclips uitzat, weet dat er voor Colombie in een wereld zonder muziek een ongetwijfeld sterke carrière als sjamaan of charismatisch communeleider was weggelegd. En het is dat ‘gemiste’ potentieel dat elke performance én elke song die onmiskenbare Oscar and the Wolf-sound geeft.

Wat na het Midden-Oosten?

Officieel bestaat de band al sinds 2010, maar de doorbraak kwam er pas echt in 2014 met ‘Entity’. Goed voor meerdere keren platinum, acht nominaties bij de Red Bull Elektropedia Awards en zes nominaties voor de MIA’s. Een jaar later was er die Amy Winehouse-cover ‘Back To Black’ voor de film ‘Black’ en nog een jaar later, in 2016, sloot Oscar and the Wolf Pukkelpop af. In 2017 volgde ‘Infinity’. Dat album ging opnieuw platinum en in een intussen typisch atypische move veroverde de band de hitlijsten in Turkije, Egypte, Israël en Iran. Een optimist zou er haast een piste naar vrede in het Midden-Oosten in herkennen.

Altijd groeiende

Nu is er ‘The Shimmer’. Uit het vertrouwde aanbod van nummers die een dansvloer ophitsen en begeesterende slow jams kiest dit album vooral voor die laatste. Een best eigenzinnige keuze waar de artiest het zichzelf niet makkelijk mee maakt. Colombie is zich daarvan bewust. “Ik ben heel gelukkig met ‘The Shimmer’ omdat ik er een meer volwassen versie van mezelf in hoor. Ik ben altijd op zoek naar groei en ik ben er trots op mezelf te hebben toegestaan om met niet te laten leiden door de verwachtingen van anderen.” Geen herkauwen dus en - deze keer - geen clubby dansvloerstampers.

Realiteit getransformeerd

Max Colombie liet ook weten dat ‘The Shimmer’ voor hem voelt als een soundtrack van een blockbuster, “met verschillende tracks en thema’s, en altijd in beweging”. Die beweging zwiept, of liever swingt door het brede spectrum van melodieuze emoties en slaat regelmatig om van uitgelaten extatisch naar hypermelancholisch. Soms van het ene nummer op het andere. Soms in een en dezelfde song. Oscar and the Wolf plukte de albumtitel uit de sf-film ‘Annihilation’. Daar is het de naam van een fenomeen dat elke realiteit en emotie transformeert. Colombie ziet er een metafoor in voor verliefd worden.

Glinstering op muziek

Een eerste luisterbeurt van ‘The Shimmer’ ervaar je ook effectief als een glinstering, met die continue wisselende intensiteit. Het is overigens Max Colombie’s meest persoonlijke album tot nog toe. Zo verwijst de songtitel van de eerste single, ‘James’, naar het toen pasgeboren zoontje van zijn overleden neef. “Het klopte gewoon”, zei Max op een Nederlands radiostation. Al laat hij het volledig aan zijn achterneefje over hoe die het opvat als hij wat ouder wordt: “Als hij het verschrikkelijk vindt, is dat ook oké.” In ieder geval was de toon gezet voor wat we van ‘The Shimmer’ mochten verwachten.

Roezige zomerliefde

Iets later deze zomer volgde ‘Oliver’. Als er na ‘James’ nog een fan op de twijfelbank zat, dan hielp deze tweede single die daar wel van af. Je hebt er die zomerse, zoals steeds door Max Colombie zelf geregisseerde video niet bij nodig om de zon op je huid te voelen. Een song over een droomwereld die zijn inspiratie haalt in het ideaalbeeld van de Franse Rivièra. Een tijdloos decor van roezige zomerliefdes, hoog gras, bloemenvelden en vijvers vol lelies. De wens om nooit te veranderen en tegelijk te beseffen dat van al deze perfecte momenten op een dag niets zal overblijven.

Magische momenten

‘The Shimmer’ distilleert dus de essentie van Colombie’s muzikale visie in zowel songs als titel en artwork. Het album staat ook voor een transformatie in aanpak. Waar ‘Entity’ letterlijk in een schuur werd opgenomen, zijn de vele, weelderige en dynamische geluidslagen van ‘The Shimmer’ vastgelegd in de ICP Studios in Brussel. Door kenners omschreven als “een van de beste woonkamers in Europa, met alle vintage apparatuur die je maar kunt wensen”. De intiemere momenten werden later bij Colombie thuis opgenomen. “Want die magische opnames die we maken vlak nadat we iets nieuws hebben schreven, zijn zo moeilijk om later opnieuw te creëren.”

Festivalpotentieel?

Met ‘we’ heeft Max Colombie het over producer Jeroen De Pessemier en multi-instrumentalist Ozan Bozdag. De twee muzikale wapenbroeders die ook bij ‘Infinity’ aan zijn zijde stonden - Bozdag is overigens al op ‘Entity’ te horen. “Een magisch trio” beweert Max Colombie zelf. “Iedereen mag zichzelf zijn en zijn eigen gang gaan.” Die unieke aanpak levert op ‘The Shimmer’ nochtans een heel organisch en harmonieus resultaat op. En het mogen dan veelal zwoele en/of melancholische slow jams zijn op dit nieuwe album, een handvol nummers barst van remixpotentieel voor festivals.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()