Menu
Terug

Doe meer met je airfryer

Makkelijk én lekker
Leestijd minuten
21 mei 2019

Een airfryer is een pak gezonder dan een frietketel. Logisch, want doordat je geen frituurvet gebruikt, krijg je veel minder calorieën binnen. Maar wist je ook dat een airfryer veel meer in z’n mars heeft dan frituren? Hier is alvast een vleugje inspiratie, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.

Groenten

Gebruik je airfryer bijvoorbeeld om groenten te poffen, en in een handomdraai een lekker en gezond bijgerecht op tafel te zetten. Veel groter kan het contrast met gefrituurde hapjes niet zijn! Wij kozen voor butternut, venkel en pastinaak, maar je kan uiteraard even goed voor een mengeling van groene groenten gaan, of er een bont allegaartje van kleuren van maken.

Was de groenten, maak ze schoon en snij ze in stukjes van 1 à 2 centimeter, terwijl je je airfryer voorverwarmt op 200 graden Celsius. Leg de groenten in de mand van je airfryer, voeg naar believen peper en zout toe en pof ze gaar gedurende 8 minuten. Als finishing touch werk je ze af met verse kruiden, in ons geval met basilicum en bieslook.

Kippenboutjes

Drumsticks, da’s om duimen en vingers bij af te likken. Letterlijk én figuurlijk! Als aperitiefhapje, ’s avond voor de buis of als maaltijd, geserveerd met maïssalade en stokbrood. Terwijl je de airfryer voorverwarmt op 180 graden, maak je eerst een pittige marinade, met daarin een teentje geperste knoflook, ½ eetlepel mosterd, 2 theelepels bruine suiker, 1 theelepel chilipoeder, 1 eetlepel olijfolie en versgemalen peper.

Daar wrijf je een viertal drumsticks mee in, en je laat ze een half uurtje marineren. Rooster ze gedurende 10 minuten mooi bruin in de airfryer, waarna je de temperatuur verlaagt naar 150 graden en ze nog eens 10 minuten verder laat garen.

Omelet

Hoe kun je je dag beter starten dan met een rijkgevulde omelet als ontbijt? Maar heb jij zin om heel de tijd bij de pan te staan om te voorkomen dat alles aanbrandt? Wij alleszins niet, en daarom doen we een beroep op onze airfryer, die we voorverwarmen op 180 graden.

Snij alle ingrediënten – champignons, tomaten, ham, kipfilet, gerookte zalm, … laat je fantasie de vrije loop – in kleine stukjes. Kluts de eieren in een kom, meng de ingrediënten er doorheen en kruid het geheel af met peper en zout. Smeer de bakvorm van je airfryer in met olijfolie en schenk het mengsel erin. Twaalf minuutjes later tover je een goudbruine omelet op tafel.

Brownie

Brownies zijn mijn zoete zonde, moet ik toegeven. Geen voorverpakte welteverstaan, maar verse, zelfgemaakte brownies. Smelt 75 gram boter samen met 85 gram pure chocolade in een steelpan, en meng in een kom twee eieren, 90 gram suiker, een zakje vanillesuiker en een snuifje zout. Hier spatel je het chocolademengsel doorheen, samen met 90 gram zelfrijzende bloem en 40 gram grof gehakte pecannoten. Vet het bakaccessoire van je airfryer in met wat arachideolie en giet het beslag erin.

35 minuten en 160 graden later haal je een grote zalige brownie tevoorschijn – krokant van buiten, zacht van binnen – waarmee je je gasten kan verwennen. Garneer hem met poedersuiker en stukjes rode vruchten.