Menu
Terug

10 tips om Tournée Minérale de hele maand vol te houden

Tips & tricks
Leestijd minuten
01 februari 2019

Tournée Minérale, de campagne van Stichting tegen Kanker en De Druglijn die aandacht vraagt voor de gevaren van alcohol drinken, is dit jaar al aan de derde editie toe. Wil je meedoen en de hele maand februari geen druppel alcohol aanraken? Met deze tien tips lukt het je vast!

1/ Verschijn voorbereid aan de start

Zorg dat je goed weet welke sociale evenementen er in februari op de kalender staan. Probeer ‘uitschuivertjes’ zoveel mogelijk te voorkomen, door bijvoorbeeld een café te kiezen waar een uitgebreid aanbod alcoholvrije dranken is, of om ook thuis voor voldoende alternatieven te zorgen als er volk over de vloer komt.

2/ Maak je ambitie kenbaar

Het is nogal vervelend om steeds aan anderen te moeten uitleggen waarom je geen alcohol drinkt. Ben je een vrouw, dan vliegt de vraag ‘Ben je zwanger misschien?’ je dan ook nog eens om de oren. Bazuin dus maar rond dat het je om Tournée Minérale te doen is, dat voorkomt dat mensen blijven aandringen en toch met een glas cava of een pint voor je neus komen staan.

3/ Zoek medekandidaten

In groep een uitdaging aangaan is altijd een goed idee. Verzamel gelijkgestemden die alcohol ook wel eens een maandje willen afzweren. Schrijf jullie gezamenlijk in en maak er een weddenschap van als je een extra duwtje in de rug nodig hebt. Heb je dan met vrienden afgesproken die ook nuchter gaan blijven, dan is de verleiding om te zondigen veel minder groot.

4/ Zet een spaarpot klaar

Alcohol kost wel wat geld, zeker buitenshuis. Maak een inschatting van wat je normaal aan alcohol uitgeeft en stop dat geld in een aparte spaarpot. Volgens de organisatoren van Tournée Minérale zelf gaat het al snel om vijftig euro per maand. Beslis hoe je jezelf met die spaarpot gaat verwennen: een avond bioscoop, een saunabezoek, een nieuw paar sneakers.

5/ Drink water…

Maak van de gelegenheid gebruik om voor eens en voor altijd gezonde watergewoontes te installeren: drink de hele dag door water en zorg dat je het altijd binnen handbereik hebt. Houd je van bruis? Overweeg dan een bruiswatermaker: een keukentoestel dat door toevoeging van CO2 ‘ordinair’ kraanwater omtovert in fris bruiswater.

6/ … en ander non-alcoholisch lekkers

Verken ook de wondere wereld van thee, iced tea, mocktails en andere (liefst suikerarme) dranken. Ook sapjes en smoothies zijn makkelijk te maken en kan je perfect aan je eigen persoonlijke smaak aanpassen. Kies ook op café of restaurant voor drankjes zonder alcohol. Je zou versteld staan over de vele opties tegenwoordig.

7/ Ga all the way

Wil je de lat voor jezelf nog een tikje hoger leggen, of écht voelen wat een gezondere levensstijl met je doet? Ga dan voor de volledige aanpak en neem ook je eetgewoontes onder handen. Veel groenten en fruit, minder zoet, zout, vlees en afhaal. De boost van je energiepeil zal ongetwijfeld motiverend werken.

8/ Test je lichaam

Sta je sceptisch tegenover de gezondheidsaspecten van minder alcohol? Daag jezelf dan uit tijdens je alcoholvrije maand en ga vaker sporten om te voelen of je daadwerkelijk beter in je vel zit. Houd je activiteit en een aantal gezondheidsparameters in de gaten met een sporthorloge. Minder vermoeidheid, meer energie: de effecten zijn reëel.

9/ Beloon jezelf

Hang voor extra motivatie een aftelkalender op en beloon jezelf geregeld, aan het eind van elke week bijvoorbeeld, met een cadeautje. Dat kan iets tastbaars zijn, zoals een nieuw boek, of iets immaterieel, zoals twee uurtjes tijd voor jezelf.

10/ Steun het doel

Ga er helemaal voor en doneer geld aan de campagne of laat je sponsoren voor je inspanningen. De donaties worden ingezet voor kankeronderzoek en worden dus goed besteed. Zo doe je het niet meer alleen voor jezelf, maar maak je meteen deel uit van iets groters.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()