Menu
Terug

Acht tips om goedgeluimd aan je maandag te beginnen

30 november 2020

Baal jij ook zo op maandag om aan de slag te gaan? Waarschijnlijk ben jij niet de enige die dat gevoel kent bij het begin van een nieuwe (werk)week. Met deze tips begin je echter goedgeluimd aan je week.

1. Begin de week pas op maandag

Apple-CEO Tim Cook houdt op zondagavond al online stafmeetings om de week voor te bereiden. Wees niet zoals Tim. De werkweek begint pas op maandag, het weekend is om te ontspannen en je batterijen weer op te laden. Weersta dus aan de verleiding om op zondagavond al mails te lezen of je agenda voor de week door te nemen. Onbewust blijf je daar mee bezig en slaap je minder goed. Als je toch graag je week voorbereidt, doe het dan vrijdagnamiddag.

maandag

2. Wees actief op zondag

Doe elke zondag een fysieke activiteit die je leuk vindt. Ga wandelen of fietsen, stap op de loopband of hometrainer. Een activiteitentracker of stappenteller kan bijhouden hoe actief je was. Bewegen is goed voor je algemene conditie, en je zal op zondag ook makkelijker inslapen en beter slapen. Drink zondagavond niet te veel alcohol, of beter nog: helemaal geen. Je slaapt onrustiger als je alcohol gedronken hebt. Probeer liever een kruidenthee of warme chocolademelk.

maandag

3. Ontbijt gezond

Een goede start van de week begint met een goed ontbijt. Dat bevat best producten met volkorengranen, zoals (ongesuikerde) ontbijtgranen of een volkorenbrood – al dan niet zelf gebakken met een broodbakmachine. Vermijd suiker; dat geeft je een snelle energieboost, maar die is even snel weer uitgewerkt. Een stuk vers fruit mag niet ontbreken: een banaan, een portie bessen of een appel.

4. Maak tijd voor koffie

Koffie brak in Europa door in de tweede helft van de achttiende eeuw. In dezelfde periode brak de Industriële Revolutie aan, waardoor Europa een economische grootmacht werd. Toeval? Misschien, maar een shot cafeïne hoort voor velen bij een goede start van de week. Met koffiepads, een capsule- of een espressomachine die de bonen vers maalt is je je favoriete drankje in een handomdraai klaar.

5. Plan tijd in om te plannen

Maak op maandag het plan voor de rest van de week. Bekijk alle meetings en afspraken waar je niet onderuit kunt, en maak een overzicht van wat je die week gedaan wilt krijgen. Als het aantal taken te overzien is, volstaat een simpel to-do lijstje. Als je veel taken inplant wordt een to-do lijst echter al snel onoverzichtelijk. Gebruik dan een gestructureerde planningsmethode zoals Getting Things Done. Die werkt met slimme apps die je op je smartphone zet.

maandag

6. Spreek af met je team

Maandagmorgen is het beste moment om te overleggen met iedereen met wie je de dagen nadien zal samenwerken - dat kunnen collega's zijn of vaste opdrachtgevers. Een korte meeting volstaat om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van wat er moet gebeuren. Het efficiëntst is om dat online te doen. Meer dan een smartphone, een computer met een goede webcamera en eventueel een draadloze headset heb je niet nodig. Als je taken verdeelt, zorg er dan voor dat iedereen daar een goed overzicht van heeft door na de meeting een mailtje te sturen.

maandag

7. Hou pauzes

De verleiding is groot om er op maandag 'eens goed in te vliegen'. Maar je lichaam en geest moeten nog een hele week mee, dus doseer je best je energie. We zijn niet gemaakt om uren aan een stuk stil te zitten, dus als je bureauwerk doet, sta dan regelmatig op en wandel een paar minuten. Een smartwatch kan je eraan herinneren dat het tijd is om op te staan.

8. Grommen mag

Bonustip: het oké om te grommen op maandag. Het is normaal dat je er niet elke maandagochtend volop zin in hebt. Een maandagochtendhumeur is dus soms niet te vermijden. Maar reageer het niet af op je collega's of huisgenoten, want zij kunnen er ook niets aan doen. Om je stemming te veranderen, kun je best je gedachten verzetten met wat humor: luister naar een grappige podcast, zoek op YouTube een stukje comedy of bekijk wat grappen en memes op sociale media.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()