Menu
Terug

Energie voor je lichaam met gezond eten en drinken

17 februari 2021

Minder zon, minder warmte en minder energie. Klinkt dat herkenbaar? Gelukkig geraak je met de juiste voedingstips makkelijk uit de klassieke winterdip. Met de juiste toestellen is de switch zelfs helemaal fun!

Voedingsadvies

Wie denkt aan gezonde voeding, denkt meteen aan minder. Minder vetten, minder suikers, minder frisdrank of alcohol, kortom: minder fun. Wij klopten aan bij voedingsadviseur Barbara Roelants, die met haar bedrijf Plan B gezonde voedingstrajecten aanbiedt die net meer fun bieden! Goed nieuws: we hebben suikers nodig! Ons lichaam verwerkt suiker het efficiëntst en voorziet ons dus van broodnodige energie. “Alleen hebben we een goede mix nodig van snelle en trage suikers”, legt Barbara uit. “Eet je vooral snelle suikers, dan is je lichaam wel snel voorzien van energie, maar kom je weer even snel in een suikerdip terecht. Als je varieert tussen trage suikers en vezels, vermijd je pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel, en is je energiepeil stabieler.

Tip van Barbara: “Heb je toch zin in een zoete snack? Kies dan voor ongeraffineerde snelle suikers, zoals (gedroogd) fruit, want die bevatten juist extra voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te functioneren. De trage suikers daarentegen vind je voornamelijk in volkoren producten en granen. Bruin brood, bruine pasta of bruine rijst. Notenrepen zijn bijvoorbeeld een ideale snack. Gedroogd fruit geeft je snel energie; noten worden trager verwerkt en geven je dus langer energie, waardoor honger uitblijft.”

gezond, eten, drinken

Meer groenten

In een ideaal scenario eet je als volwassene dagelijks minstens 250 à 300 gram groenten. Dat komt overeen met een volledige courgette, een hele paprika of drie grote wortelen per dag per persoon. Ik hoor het je al denken. Dat is inderdaad best een uitdaging. “We hebben trouwens de gewoonte om steeds meer verwerkt voedsel of kant-en-klare maaltijden te eten”, merkt Barbara op. “Je lichaam haalt uit zulke maaltijden wel energie, maar eigenlijk maar bitter weinig voedingsstoffen. Groenten zijn trouwens ook dé manier om vezels binnen te krijgen.” Meer verse groenten eten lijkt een uitdaging, maar met de juiste keukentoestellen kun jij dat vast en zeker ook.

Tip van Barbara: “Keep it simple. Een tip die ik vaak geef is om met zo veel mogelijk kleur te werken op je bord. Dan ga je onbewust al variëren in groenten en dus ook in voedingsstoffen. Dat is bijvoorbeeld heel makkelijk toe te passen in wokgerechten, pastasauzen of stoofpotjes.”

gezond, eten, drinken

Meer water

Water bevat, op enkele mineralen na, eigenlijk geen voedingsstoffen. “Toch mag je het belang van water niet onderschatten”, waarschuwt Barbara. “Water is cruciaal omdat het de afvalstoffen in ons lichaam helpt te verwijderen. Het ondersteunt dus alle processen die ons lichaam energie geven.” Uitdroging treedt trouwens sneller op dan je denkt. “Als je dorst hebt, vertoon je eigenlijk al tekenen van uitdroging.”

Tip van Barbara: “Op mijn bureau staat altijd een grote, vrolijke drinkbus. Dat zet me aan tot meer water drinken en zo weet ik ook altijd precies hoeveel ik drink op een dag.”

Meer ritme in je slaap

Je slaap en energiepeil zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Betekent meer slaap meer energie? Niet per se. Vooral je slaaphygiëne is belangrijk. Ga op een vast uur slapen en sta elke ochtend rond hetzelfde uur op, ook in het weekend. Vermijd ook om drie uur voor het slapengaan nog snelle suikers zoals zoete koekjes, chips of snoepjes te eten, want als je verteringssysteem actief is, verstoort dat je slaap.

Tip van Barbara: “Weet dat je na een slechte nacht meer zal snakken naar zoet en vet. Hoe los je dat op? Eet een steviger ontbijt dat bestaat uit een goede mix tussen snelle en trage suikers. Een portie havermout en wat extra fruit zijn bijvoorbeeld een ideale combinatie.”

Meer beweging

De cirkel is pas helemaal rond als je aan die gezonde routines ook beweging koppelt. Neen, je moet niet elke dag uren in de fitness vertoeven om jezelf van een energieboost te voorzien. Een twintigtal minuten actief bewegen volstaat al om energieker door de dag te komen.

gezond, eten, drinken

Vier tips om slimmer te snacken

1. Heb je honger? Drink een glas water
Omdat er in voeding ook water zit, krijg je soms honger als je eigenlijk dorst hebt. Heb je na je glas water nog honger? Dan is het tijd voor een gezonde snack.

2. Zorg ervoor dat je geen honger hebt
Nog beter is om het niet zo ver te laten komen. Gezond eten hoeft geen kwelling te zijn. Je mag gerust heel de dag door kleine en gezonde snackjes eten: noten, radijsjes, een stuk fruit, …

3. Knabbel wat langer
Je verteringsproces begint in je mond! Enzymen breken daar de eerste koolhydraten af. Als je elk hapje twintig keer knabbelt, help je dus je lichaam om de stoffen beter te verwerken.

4. Hanteer de drie V’s
Deze tip is simpel te onthouden: veel variatie en vezels. Varieer in groenten en fruit, en eet genoeg vezels om de voedingsstoffen correct op te nemen in je lichaam. En doe dat veel!

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()