Menu
Terug

Naar buiten om te sporten

22 maart 2018

De lente is er eindelijk, dus we kunnen ons weer voluit op sportieve buitenactiviteiten storten! Ben jij klaar voor het zomeruur? Deze checklist geeft actieve beginners en sportveteranen een geslaagde start.

Eerst de thermometer, dan de chronometer

Sportievelingen weten dat als het begint te kriebelen, het heel moeilijk is om er niet toch op uit te trekken. Wat je ook van het winterklimaat in ons landje mag denken, het is mild genoeg om rond midden en eind maart met buitensporten te beginnen. Voor je echter je hartslagmeter omgordt, gooi je beter eerst een blik op de thermometer. Sporten bij vriestemperaturen is niet zonder gevaar, of vereist in ieder geval een aangepaste uitrusting. We hebben het hier overigens niet enkel over het gevaar uit te glijden op ijsplekken.

Dat je risico loopt om je longen te bevriezen door het diep inademen van ijzige lucht is een fabeltje. Zelfs niet als je op de Noordpool zou lopen. Vriestemperaturen in combinatie met de vaak kurkdroge winterse lucht kunnen bij sporten wel een ernstige irritatie van de luchtwegen veroorzaken. Denk aan kortademigheid, kuchen of een drukkend gevoel op de borst. Bij wie (nog) geen conditie heeft, kan zelfs inspanningsastma optreden. Heb je al een probleem met je luchtwegen, dan maak je dat alleen maar erger. Het helpt wanneer je een sjaal draagt. Die warmt de lucht vlak voor je mond op en maakt hem vochtiger door waterdamp uit je uitgeademde lucht te vangen. Het blijft echter beter om te wachten tot het kwik boven het vriespunt klimt.

Juiste uitrusting

De aanloop naar het nieuwe buitensportseizoen is het ideale moment om je uitrusting up-to-date te brengen. Lopers weten wanneer het tijd is om hun schoeisel te vervangen. Fietsers checken hun bandenspanning of doen hun strijdros misschien even binnen voor een professionele schoonmaak- en smeerbeurt. Voel je dat dit het seizoen wordt dat je van beginner naar gevorderde opklimt, of heb je je eerste ernstige wedstrijd op het programma staan, dan wordt het misschien tijd om je outfit te upgraden.

De uitrusting van de moderne sportman of -vrouw telt vandaag ook heel wat technisch materiaal. Misschien is dit het jaar dat je die hartslagsensor die je om je middenrif bindt inruilt voor een sporthorloge waar die sensor ingewerkt is. Ben je nog best tevreden met je beproefde bandhorlogecombo, dan is dit de gelegenheid om die aparte sensor van een nieuwe batterij te voorzien. Ben je een fietser en heb je de voorbije maanden je oude smartphone voor een nieuwer model ingeruild (waar je uiteraard prompt al je sportieve, coaching- en GPS-apps op installeerde), ga dan na of dat nieuwe toestel in de houder op je fietsstuur past.

Alle begin is …

… makkelijker dan je denkt. Wie deze lente zijn eerst sportieve stappen zet, of zijn actieve leven na enkele sabbatjaren opnieuw wil opnemen, hoeft niet onmiddellijk het meest professionele sporthorloge of een extreem multifunctionele activiteitentracker aan te schaffen. Er bestaan ruim voldoende modellen voor elk niveau en ieders budget. De verleiding kan groot zijn om toch maar zo’n toestel ‘op de groei’ te kopen. In heel wat gevallen is dat geen slecht idee. Al moet gezegd dat de motivatie om door te zetten omwille van de kostprijs van zo’n item zelden de doorslaggevende factor is voor een succesvol aangehouden actieve en sportieve levensstijl.

Neen, als het goed is, dan komt die motivatie niet uit de prijs, maar uit de functies van zo’n toestel of app. Want behalve een helder in- en overzicht over de afgelegde afstand, hartslagzones, verbruikte calorieën en nog heel wat andere handige data laten de meeste sporthorloges, activiteitentrackers en gerelateerde apps zich inschakelen als je persoonlijke coach. Allerlei functies helpen je om bepaalde korte- en langetermijndoelen te stellen. Ze sporen je daarbij aan of dagen je uit om die op jouw maat gemaakte doelen te halen. Het spreekt voor zich dat ook elke nauwkeurig bijgehouden vordering op zich al motiverend werkt.

Samen sneller

Heel wat sportievelingen en zeker beginners zullen meer geneigd zijn om door te zetten en motivatiedipjes te overwinnen door hun activiteit samen met anderen te plannen. Een loop- of fietsmaatje kan echt het verschil maken. Net zoals je inschrijven in een club waar je samen met sportievelingen van jouw niveau aan de slag kunt. In deze drukbezette tijden is het helaas niet altijd even evident om de agenda daarvoor vrij te houden of er meerdere op elkaar af te stemmen. Een lastig, mogelijk demotiverend obstakel waar de technologie gelukkig iets op gevonden heeft.

Er bestaat immers een waaier van apps, met een universele insteek of verbonden aan een specifiek merk van activiteitentracker of sporthorloge, waarin je je eigen actieve prestaties kunt uitwisselen en vergelijken met die van vrienden of medesporters. Zien dat je loopmaatje een goede start heeft gemaakt in het begin van de week kan jou over de streep trekken om dit weekend een extra inspanning te doen en alsnog je geplande aantal kilometers op de teller te zetten. Een verloren uurtje tijdens een zakenreis op een ander continent? Elke stap op die loopband in de fitnessruimte van je hotel wordt meegeteld en in de gedeelde app gegooid.

Geen manke start

Heb je een paar maanden of langer stilgelegen, vlieg er dan niet onmiddellijk te fanatiek in. De buitenlucht roept en natuurlijk wil je zo snel mogelijk terug op je oude niveau geraken, maar wie zijn sportseizoen niet door een blessure op een sisser wil zien uitdraaien, schakelt liever een tandje terug. Sportcoaches raden je aan om de route die je voor de winterstop nog vlotjes in een strakke tijd liep, de eerste keer gewoon in een stevige pas af te wandelen. Opwarmen doe je als het goed is altijd, maar na een sportbreak mag je daar wat meer aandacht en tijd in investeren.

Liep je voor de winter tien kilometer, herbegin dan met vijf. Las ook langere rustpauzes in. Je lichaam heeft meer tijd nodig om te recupereren. Probeer niet meer dan een loop, fietstocht of andere intense sportieve activiteit per drie dagen te plannen. Zo geef je je botten, gewrichten en spieren de tijd om te rusten en hun krachten terug te winnen. Dat alles vereist discipline, voor sommigen zelfs meer dan het weer oppikken van de sportieve routine. Neem echter van elke sportveteraan, -dokter en -coach aan dat zo’n voorzichtige aanloop het verschil tussen een geslaagd en een miserabel sportief jaar kan maken.

Haal meer uit technologie

Je kiest een sporthorloge, activiteitentracker en of app vooral vanuit heel specifieke vereisten. Omwille van de hartslagsensor, de GPS-tracker, de stappen- en of calorieverbruikteller, … Zo vind je in het delen van je sportieve prestaties misschien een handig alternatief voor wanneer je vaste loopmaatje het laat afweten en jij de smaak juist helemaal te pakken hebt. Waarom ook niet gebruikmaken van die optie die je slaappatroon in kaart brengt? Of die mooie routes die andere fietsers via de app suggereren? Als je de muziek rechtstreeks van je horloge naar je draadloze oortjes kunt pompen zonder daarvoor je smartphone te hoeven meezeulen, zou je wel dom zijn om dat niet te doen.