Menu
Terug

Vijf technologische tips om beter te slapen en op te staan

Goed gehackt
Leestijd minuten
08 februari 2019

Technologie kan ons leven zo gejaagd maken dat het soms moeilijk is om ‘s avonds in slaap te vallen. Maar met een goed gebruik ga je dat tegen, en wanneer je nieuwe technologische snufjes op de juiste manier inzet, gaan ze er net voor zorgen dat je beter slaapt. Hier zijn vijf tips om beter te slapen.

Laat de snoozefunctie zitten

Het kan heerlijk zijn om ‘s ochtends het moment waarop je opstaat nog even uit te stellen. De snoozefunctie op moderne wekkers, die eveneens in de tijd-app op je smartphone staat, laat je nog negen minuten langer doezelen. Maar dat kan je, gek genoeg misschien, uitgerekend minder uitgerust maken gedurende de dag. Je verstoort namelijk je natuurlijke ontwaakmechanisme: door terug in te dommelen, denkt je lichaam dat je terug stevig zal slapen, terwijl je binnen negen minuten alweer wakker wordt. Fout bezig! Bovendien is dat kleine beetje extra slaap dat je erbij krijgt niet voldoende om ook extra uitgerust te zijn: je bereikt nooit een volledige slaapcyclus en de REM-slaap die aan het einde daarvan komt.

Een fitnesswearable met slaaptracker

Wie op zoek is naar tips om beter te slapen, heeft baat bij meer inzicht in zijn slaapcycli. Moderne fitnesswearables, zoals die van Fitbit, registreren die voor je: hun lichaamssensoren, zoals de hartslagmeter, detecteren niet alleen activiteit, maar ook rust. En wanneer die in de app of op het webdashboard van FitBit worden geüpload, kun je een grafische voorstelling van je slaapritme tevoorschijn toveren. Op basis daarvan kun je het moment waarop je gaat slapen aanpassen, of het tijdstip waarop ‘s morgens de wekker gaat, zodat je zo veel mogelijk volledige slaapcycli hebt afgerond.

Slimme verlichting in huis

Wit licht in huis kan je, wanneer je ‘s avonds tv zit te kijken bijvoorbeeld, wakker houden terwijl je eigenlijk stilaan wilt afglijden naar de slaapmodus. Dat is makkelijk tegen te gaan met slimme verlichting, zoals de slimme verlichtingsoplossingen van Philips Hue, die in eender welke kleur en intensiteit kunnen worden gezet. De Hue-app heeft bijvoorbeeld een Relax-modus die je ogen tot rust brengt.

Vermijd schermen in de slaapkamer

Zorg dat je slaapkamer niet te veel uitnodigt om toch nog een scherm te bekijken. De clou zit hem hier opnieuw in dat witte licht: smartphones, tablets en laptops, die je misschien nog even gebruikt om wat te surfen of te lezen, maken je weer wakkerder. Lees een boek of tijdschrift. Of zo. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat je alle technologie uit de slaapkamer moet weren. Installeer bijvoorbeeld een slimme lamp in je nachtlampje, voor het zachtere licht. Of koop een wake-up light, een speciale lamp die je beter doet inslapen en ontwaken.

Gebruik een e-reader in bed

Als je dan toch al bent overgeschakeld naar elektronisch lezen, is een e-reader te verkiezen boven een tablet of smartphone. Elektronische boeken hebben een scherm dat zeer schaars is belicht, en dat de scherpte van zijn tekst in plaats daarvan garandeert via e-ink: een technologie die tekst onder meer in het allerhoogste contrast tevoorschijn tovert. Alles om je ogen zo min mogelijk pijn te doen!

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()