Menu
Terug

Zo kies je de juiste activitytracker

Beter leven en sporten
Leestijd minuten
17 September 2018

Ben je ook benieuwd naar hoeveel stappen, trappen of calorieën je per dag verbruikt? Of wil je vooral weten hoeveel sneller je die omloop kunt afleggen? Hoe dan ook, de beste coach hangt aan je pols. Hier is ons overzicht van de nieuwste activitytrackers, sporthorloges en smartwatches.

Een activitytracker haalt je uit je luie zetel

Dat sporten goed voor je is, dat moeten we je wellicht niet vertellen. Maar tussen woord en daad schuilt vaak een hele grote kloof, en zeker als je last hebt van het couch potato-syndroom. Je kent het wellicht wel: er zijn altijd heel veel redenen - of uitvluchten - om niet de sportschoenen aan te trekken en aan een work-out te beginnen. Misschien heb je gewoon wat aanmoediging nodig? Dat is precies wat een activiteitentracker voor je kan doen. Door je beter te informeren, word je geprikkeld om het nodige te doen. Kortom, als je denkt aan meer bewegen, kan een activiteitentracker ervoor zorgen dat je het effectief doet.

Een activitytracker zorgt ervoor dat je effectiever sport

In een volgende fase heeft een activiteitentracker een tweede functie. Eens je begint te sporten, ben je al halfweg, maar om echt alles uit je sessie in de fitnessclub te halen, moet je ook op de juiste manier sport beoefenen. Echt efficiënt trainen, met andere woorden. Om maar een voorbeeld te geven: als je graag wilt afvallen, moet je bij het sporten richten op vetverbranding. Dat doe je met behulp van een hartslagmeter, een functie die in de meeste fitnessarmbanden aanwezig is. Een goede activiteitentracker zal je namelijk vertellen wanneer je net genoeg inspanningen doet om je hart in de vetverbrandingszone te brengen. Je zal verbaasd zijn van de resultaten, vergeleken met ongeleid sport te beoefenen.

Welke activitytracker past bij jou?

Maar wat is een activiteitentracker juist? De meeste zijn armbanden, maar er zijn wel verschillende types. Je hebt pure fitnessarmbanden, vaak slank en onopvallend, die je vooral draagt vanwege de sportfuncties. Daarnaast heb je ook sporthorloges met meer uitgebreide functies (zoals ondersteuning voor meerdere sporten). Smartwatches zijn dan weer de derde categorie. Ze lijken vaak op een klassiek horloge, maar zijn helemaal slim en instelbaar via apps.

Een smartwatch bezit altijd wel sportfuncties en kan daarnaast nog voor andere zaken gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan het bedienen van je slimme verlichting in huis, het afspelen van muziek of het vinden van je vakantiewoning op AirBnB. In dit artikel laten we het onsportieve aspect van smartwatches wat links liggen, maar het is goed om weten dat ze meer bieden dan enkel fitnessgerelateerde functies.

Een kloppend hart

Een activiteitentracker meet wat je doet en hoe je lichaam reageert. Hoe? Door een aantal sensors te gebruiken. De meest voorkomende bij fitnessarmbanden en sporthorloges is een hartslagmeter, waarbij rudimentaire modellen op aanvraag (bijvoorbeeld als je op een knop drukt) je hartritme meten. Geavanceerdere armbanden meten doorlopend, wat veel nuttiger is als je wilt ontdekken welke inspanning het nuttigst is. Sommige toestellen gebruiken deze meting ook om stressniveaus te meten. Ze geven je een melding als je lichaam gestresseerd raakt. Ja, die collega geeft je meer stress - en nu weet je het zeker.

Hartslagzones

De sleutel tot een goede training zijn de hartslagzones. De maximale zone bijvoorbeeld, is 90 tot 100 procent van je maximale hartslag. Die maximale hartslag wordt meestal geschat als 220 minus je leeftijd. Doorgaans worden vijf hartslagzones geïdentificeerd: 50-60 procent, 60-70 procent, 70-80 procent, 80-90 procent en de maximale zone. Vaak wordt er gesteld dat voor vetverbranding je zo moet sporten dat je hart in zone twee blijft, terwijl hogere zones de uithouding en kracht verbeteren. In de realiteit bestaat daar wel wat discussie rond. Het grote voordeel van een sporthorloge of activiteitentracker is dat je na en tijdens een inspanning kunt zien in welke zone je zit.

Betere modellen zullen je zelfs waarschuwen als je een zelfgekozen zone verlaat, bijvoorbeeld omdat je hart sneller begint te kloppen. Als je dat signaal krijgt, moet je dus vertragen. Vind je dit allemaal wat complex? Geen nood, de meeste activiteitentrackers komen met apps die je helpen een trainingsschema op te bouwen.

Meer meten is meer weten

De betere activiteitentrackers hebben nog meer sensors. Is dat een goede zaak? Jazeker, want met meer sensors kun je nauwkeuriger meten. Daarnaast zorgt het samenspel van meerdere sensors met de software in je activiteitentracker dat er handige functies ontstaan, zoals automatische functies die zelf detecteren dat je aan een work-out bent begonnen of welke sport je beoefent. Dat is eigenlijk best vernuftig, want de activiteitentracker weet aan de hand van je lichaamsbewegingen bijvoorbeeld dat je een trap beklimt en niet gewoon op de atletiekpiste loopt. Dat is belangrijk, want naargelang wat je doet en hoe intensief zal je meer energie verbruiken. Dat is logisch: een kilometer lopen kost je veel meer energie dan een kilometer fietsen.

Wat vind je nog op activiteitentrackers? Een stappenteller is vrij standaard, maar een accelerometer die beweging in de drie dimensies waarneemt, is veelzijdiger. Met deze sensor wordt het mogelijk om te meten als je trappen neemt, bijvoorbeeld. Een accelerometer, mogelijk in combinatie met een gyroscoop, kan eveneens de versnelling en snelheid bepalen. Koppel deze sensors aan slimme software en je activiteitentracker herkent dat je aan het lopen dan wel fietsen bent.

Een hoogtemeter of een barometer detecteert hoogteverschillen accurater, wat handig is bij allerlei sporten. Deze twee sensors zijn in het bijzonder bruikbaar samen met een ingebouwde GPS-ontvanger. GPS is immers heel goed om lengte- en breedtegraad te bepalen - dus waar je op een kaart zit - maar minder handig voor het bepalen van de hoogte.

GPS in je activitytracker

Over GPS gesproken: voor buitensporters is deze functie toch een godsgeschenk. Of je nu gaat lopen in een onbekende stad, een lange fietsrit plant of een trekking door de bergen doet, met goede aanwijzingen blijf je gefocust op je sportactiviteit. Het is niet bepaald efficiënt of leuk trainen als je om de haverklap je smartphone moet bovenhalen om je weg te vinden. Basistrackers verbinden via Bluetooth met een smartphone en gebruiken de GPS van de smartphone om je positie weer te geven. De betere sporthorloges hebben een eigen GPS-ontvanger en kunnen zelfs kaarten tonen. GPS-informatie is ook achteraf nuttig om te zien welke route je hebt afgelegd.

Mikken op de langere termijn

Op het moment zelf zie je op een activiteitentracker bijvoorbeeld hoeveel stappen je hebt gezet. Interessant, maar nog interessanter is dat je data gebruikt in combinatie met een van de vele sport-apps. Een aantal merken van activiteitentrackers en sporthorloges hebben hun eigen apps voor mobiel en online, zoals Garmin en Polar. Via deze apps zie je de evolutie van jouw prestaties en kun je vergelijken met anderen. De meeste apps introduceren zelfs een spelelement, waarbij je bijvoorbeeld jouw sportprestaties kunt afzetten tegen andere lopers of je bepaalde uitdagingen kunt aangaan. Deze week drie keer tien kilometer lopen, iemand?

Wie houdt van deze game-elementen en het communitygevoel kan terecht bij bekende sport-apps, zoals Runkeeper, Runtastic, Strava of Endomondo. Het zijn diensten met heel veel gebruikers wereldwijd, wat motiverend werkt. Zo ontdek je misschien dat je met iets meer inspanning misschien wel de snelste omloop rond het stadspark kunt halen. Niet alle activiteitentrackers werken met deze apps; vaak moet je toch kiezen voor een sporthorloge of smartwatch die ondersteuning biedt voor apps van derden.

Multisport

De betere sporthorloges hebben specifieke modi voor bepaalde sporten. Ben je een hardloper, fietser of zwemmer, dan is de kans groot dat een tracker het ondersteunt. Speel je pakweg golf, dan moet je toch extra aandacht besteden bij het selecteren van je activiteitentracker.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()