Menu
Terug

Een winterdip voorkomen? Zo doe je dat!

Onze tips & tricks
Leestijd minuten
15 november 2019

De dagen worden korter en de nachten langer. Vroeg opstaan gaat niet meer zo vlotjes en liefst van al wil je de hele dag binnen blijven. Opgelet, want de winterdip staat je op te wachten. Geen paniek, want met onze tips ga je al glimlachend de winter in.

Tip 1: Lang leve het licht!

Een tekort aan daglicht is de voornaamste oorzaak van de winterblues. Kies voor vervangend licht op dagen waarop je veel binnen zit, zodat je toch een flinke dosis binnenkrijgt. Installeer een lamp die daglicht imiteert op je bureau of een plek waar je veel tijd doorbrengt. Een kuur duurt ongeveer een week, waarna het probleem vaak opgelost is. Hoe werkt het? Wel, het is belangrijk dat het licht je netvlies bereikt, omdat je ogen in contact staan met je biologische klok. Je gebruikt de lamp’s ochtends zodat je lichaam klaargestoomd wordt voor de dag.

Tip 2: Sluit je niet op

Carpe diem, dat is de lijfspreuk die jouw winterdip als sneeuw onder de zon doet verdwijnen. Heel wat slachtoffers van de winterdip trekken zich liefst van alles terug in hun huis. En dat is niet de oplossing. Trek eropuit en haal die frisse lucht maar goed naar binnen. Ga ook in het weekend naar buiten. Plan een dagje uitwaaien aan zee, ook al is het weer niet optimaal. Ook is het een goed idee om ervoor te zorgen dat de luchtkwaliteit binnenshuis optimaal is. Hoe je dat het best aanpakt en welk effect een gezond binnenklimaat op je (mentale) gezondheid heeft, ontdek je in deze video.

Tip 3: Back to the basics

Zorg ervoor dat je jouw normale slaapritme aanhoudt. Want wie op tijd naar bed gaat, staat mentaal veel sterker in zijn schoenen. Als je gewend bent om iedere nacht zo’n acht uren lang te slapen, moet je dat ritme ook in de winter aanhouden. Ben je iemand die weinig slaap nodig heeft? Kruip dan niet meteen na het avondeten onder de wol omdat het al donker is. Ook qua dagritme is het belangrijk dat je geen 180 graden afwijkt van je normale dagindeling. Het is belangrijk dat wanneer je wat down bent, dat je je lichaam wat activiteit gunt. Zo slaap je dieper en word je meer uitgerust wakker.

Tip 4: Omring jezelf met positivisme

Er zijn een aantal items die je in jouw interieur kunt plaatsen die voor een positieve energie zorgen. Bijvoorbeeld een kerstboom. Het is wetenschappelijk bewezen dat de geur van naaldbomen onze geest tot rust brengt en ons stressniveau naar beneden haalt. Vind je het nog een beetje te vroeg om het huis al met glimmende slingers te decoreren, test dan een luchtverfrisser met dennengeur uit. Kan helemaal geen kwaad, toch? Drink daarnaast voldoende water, zet een kom fruit op je bureau en eet overdag niet te veel ongezonde snacks. Een van de negatieve gevolgen van een winterdip is namelijk gewichtstoename. En wie wat kilo’s bijkomt, voelt zich automatisch minder goed in zijn of haar vel.

Tip 5: ’s Ochtends sporten

Wanneer je gaat sporten, maakt je lichaam de stoffen endorfine, anandamide en dopamine aan, wat een soort van high creëert die een hele dag lang effect heeft. ’s Ochtends voor je werk gaan hardlopen beïnvloedt de rest van je dag dus. Je zal efficiënter werken, je zal optimistischer ingesteld staan en je zal je minder druk maken om kleine dingen. Niet alleen jij, maar je omgeving zal ongetwijfeld positief reageren op de vibe die jij uitstraalt.

winterdip - sporten

Hoe herken je een winterdip?

  • (Chronische) vermoeidheid
  • Overmatige nood aan slaap
  • Somberheid en depressiviteit
  • Concentratieproblemen
  • Niet uitgerust geraken
  • Apathie
  • Prikkelbaarheid
  • Toegenomen eetlust
  • Gewichtstoename
  • Verminderd libido
  • Minder nood aan sociaal contact