Menu
Terug

7 tips om gezonder naar je scherm te kijken

Eerste hulp bij computerogen
Leestijd minuten
04 Januari 2019

Droge ogen, vermoeiende ogen, lichtwazig en dubbel zicht: het zijn allemaal gevolgen van een te intensieve schermtijd. En geef toe, die blijft alleen maar oplopen. Niet alleen voor gamende en swipende kinderen is dat scherm iets waar je slim mee moet omgaan maar ook als volwassene. Opstaan, je smartphone als gps gebruiken, een hele dag achter je laptop en thuis weer achter de televisie. Hoe jij gezonder naar al die schermen kijkt, lees je hier.

Wie bovenstaande routine helemaal heeft ingebouwd in zijn of haar dagelijkse leven, moet dringend wat maatregelen nemen om dat schermkijken minder ongezond aan te pakken. Lijkt je zicht sneller achteruit te gaan en kom je ’s avonds thuis met geïrriteerde en branderige ogen? Dan lijd je wellicht aan het Computer Vision Syndrome of CVS. Brandende ogen, rode ogen, jeuk, een wazig zicht, een drukkend gevoel, hoofdpijn en concentratieproblemen zijn stuk voor stuk te wijten aan je schermverslaving.

Hoe komt dat? Wel, het natuurlijke focuspunt van ons zicht bevindt zich twee à drie meter voor ons, terwijl het gros van wat we overdag doen allemaal dichterbij gebeurt. Je oogspieren worden fel belast om hetgeen wat zo’n 40 tot 50 centimeter voor je neus staat scherp te (blijven) stellen. Daardoor knipperen we minder en circuleert er minder traanvocht in onze oogkast. Gevolg: een vermoeide oogspier van de concentratie en droge en vermoeide ogen wegens het tekort aan traanvocht.

Waar zit de oplossing?

Jammer genoeg is er geen wondermiddel, behalve stoppen met naar je scherm kijken. Maar vandaag de dag tegen je baas zeggen dat je die laptop vaarwel zegt, staat vandaag jammer genoeg synoniem voor onslag nemen, vrezen we. Maar hier alvast enkele tips:

  1. Maak ieder uur een wandeling van 10 minuten waarbij je niet op je scherm kijkt. En hou zeker ook rekening met deze tips voor een ergonomische houding!
  2. Koop een computerbril die het blauwe licht filtert en het je ogen vergemakkelijkt zich te concentreren op een scherm.
  3. Doe ieder uur achter de computer een neptraan in je ogen, zodat ze weer goed vochtig zijn.
  4. Werk je op een laptop, vraag je baas dan om een docking station met losstaande toetsenbord. Zo plaats je je laptop verder van je weg en moeten je ogen minder moeite doen om je zicht dichtbij scherp te stellen. Ideaal staat het beeldscherm 50 à 70 cm van je af.
  5. Vermijd spiegeling in het scherm: zorg dat er zonwering aanwezig is.
  6. Plaats het scherm recht voor je zodat je niet met een kromme rug moet werken.
  7. Verlaag het verlichtingsniveau van je beeldscherm.

Check hier onze andere tips voor de ideale inrichting van je bureau.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()