Menu
Terug

De eerste indrukken van onze redactie op CES 2019

CES-update
Leestijd minuten
10 januari 2019

Gisteren werd de Consumer Electronics Show (CES) afgetrapt in Las Vegas: vijf dagen absolute gekkigheid voor wie tuk is op nieuwe technologie. We struinden alvast een eerste dag rond op de beurs: hier zijn onze eerste ontdekkingen.

De avond voor de opening van de Consumer Electronics Show kwam Sony, een van de toonaangevende technologiebedrijven die ieder jaar weer grote bombarie komen maken in Las Vegas, met een absolute verrassing op de proppen. Het gaf een drie kwartier durende mediaconferentie zonder er ook maar één nieuw product te laten zien. Die producten waren er wel op de beursvloer: onder meer de tot de verbeelding sprekende Glass Sound Speaker, een klein speakertje met een glazen tweeter in het midden, die specifiek wordt verkocht voor liefhebbers van een streepje zachte, intieme muziek. Eveneens een erg spannend nieuw Sony-product is de GTK-PG10-partyspeaker voor buiten (met deftige batterij en zelfs twee bekerhouders), een nieuwe 8K-tv, en een vinylplatendraaier met Bluetooth-connectie.

Entertainment eerst

Maar de aandacht op de mediaconferentie ging volledig naar de content die Sony verkoopt. Onder zijn filmmaatschappij (die onlangs het succesvolle Spider-Man: Into the Spider-Verse uitbracht), zijn platenlabel (artiest Pharell Williams kwam even op het podium), en zijn videogamemerk PlayStation (wiens eveneens succesvolle recente Spider-Man-game breed op het scherm kwam). Sony voerde daarmee een duidelijke trend aan op de CES: heel wat technologiebedrijven zetten - ofwel met eigen content, ofwel door middel van overeenkomsten met mediabedrijven - entertainment vooraan. "De hardware wordt een kanaal voor consumptie, eerder dan weer een nieuw technologisch snufje", zegt analist Werner Goertz van marktstudiebureau Gartner.

Nieuwe tv-vormen

Tegelijkertijd tonen LG Electronics en Samsung op de CES-vloer hoe ze de toekomstige vorm van het televisietoestel opnieuw aan het uitdenken zijn. Op een vrij radicale manier zelfs. LG verwerkte bijvoorbeeld zijn oprolbare oled-tv, die de Koreaanse gigant al enkele jaren als concept toonde op tech-beurzen als CES en IFA, voor het eerst in een winkelproduct, dat dit jaar nog op de markt moet komen. De LG Signature Oled TV R is eigenlijk een tv-kastje waaruit met een druk op de knop een 65-inch oled-tv komt gerold. Lekker handig én esthetisch, want wanneer de tv niet wordt gebruikt is hij toch maar een storend zwart vlak in het interieur, toch?

Bij LG's erfconcurrent Samsung kwamen ze met een compleet nieuwe schermtechnologie naar CES: MicroLED-tv's. Hun beeldplaat bestaat uit minuscule microchips die - zo claimt Samsung tenminste - een mooier en helderder beeld tonen dan een oled-tv. Maar toekomstige MicroLED-tv's zijn tegelijkertijd ook moduleerbaar, zegt Samsung: de eindgebruiker kan een grote invloed hebben op hoe groot zijn tv van de toekomst zal zijn, en op zijn beeldratio.

Tot slot was de invloed van AI erg duidelijk op de CES-vloer. Meer en meer huiskamerproducten, zoals soundbars, speakers en tv-toestellen, bevatten toegang tot persoonlijke stemassistenten als Amazon Alexa en Google Home. De tv - of breder: het thuiscinemasysteem - van de toekomst zal er dus wellicht niet alleen compleet anders uitzien, het zal zich ook op een compleet nieuwe manier laten bedienen.

Benieuwd naar de absolute toppers van CES 2019? Check ze in dit artikel! Of bekijk de Insta Stories voor nog meer coole releases.

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()