Menu
Terug

Zo maak je de perfecte sportselfie: 6 tips

17 maart 2021

Sporten is gezond, en dat wil je natuurlijk ook aan de rest van de wereld laten weten. Bovendien motiveer je jezelf als je foto’s van je fitnesstraining of hardloopsessie deelt. Maar hoe maak je de beste sportselfie? Wij geven je alvast zes tips.

1. Zoek een goede achtergrond

Wanneer we dit schrijven, zijn de fitnesscentra en sportzalen nog dicht, dus is de kans groot dat je je sportselfie thuis of in open lucht maakt. Let daarom extra op de achtergrond. Als je vriend(in) met een zak chips in de zetel ligt, zal niemand naar jouw gespierde lichaam kijken. Een achtergrond die niet te druk of rommelig is, werkt het best. Als je buiten fotografeert, zoek je een mooi plekje in de natuur en ga je niet voor een of andere vuilbak of container staan.

sportselfie
sportselfie

2. Kies het juiste licht

Voor elke soort foto is goede verlichting essentieel. Zet zeker de flitser uit, want als je van dichtbij flitst, geeft dat een lelijk resultaat. In open lucht of vlak bij een raam de selfie nemen is de beste plaats, omdat natuurlijk licht veel aangenamer is voor de ogen. De vroege ochtend en late namiddag zijn doorgaans de beste tijdstippen. Doe je ‘s avonds een work-out bij je thuis, zoek dan een plek met veel licht voor een geslaagde selfie.

3. Houd de camera hoog

Houd de camera nooit gewoon recht voor je uit want dan zie je er zo plat als een plank uit. Strek je arm in een hoek van ongeveer dertig graden en houd de camera iets hoger dan je gezicht. Draai je gezicht naar de camera, maar houd je hoofd recht. Als je je kin te veel in het licht zet, zal je nek onnatuurlijk lang lijken. Houd de camera zeker nooit lager dan je gezicht, tenzij je graag dikker lijkt dan je bent.

sportselfie
sportselfie

4. Kies de juiste pose

Een stevige work-out kan vermoeiend zijn, maar dat is geen reden om op de foto te staan alsof je net slecht nieuws hebt gehoord. Neem een krachtige pose aan die energie uitstraalt, ook al zou je eigenlijk liever meteen in bed kruipen. Lachen moet niet (een fake lach herkennen mensen meteen). Maar kijk ook niet te serieus, want dan gaan mensen denken dat je te hard probeert. Het is best als je net voor je de foto maakt diep inademt en dan langzaam uitademt terwijl je een reeks opnames maakt.

5. Maak een reeks

Herhaling is de sleutel voor een succesvol trainingsprogramma. Maak er een gewoonte van om bijvoorbeeld elke week of om de twee weken een selfie van je work-out te maken en te posten. Zo kunnen je vrienden en volgers je progressie volgen, en dat kan jou motiveren om vol te houden. Overdrijf niet: elke dag een sportselfie posten is iets voor uitslovers (of professionele atleten).

sportselfie
sportselfie

6. De perfecte fake sportselfie

Wil je pronken met je sportselfie, maar heb je geen zin om aan sport te doen? Je ziet er al veel sportiever uit als je goed rechtop staat, je borstkas wat naar voren steekt en je buik intrekt. Zweet kun je namaken door water met een plantenspuit op jezelf te verstuiven. Om het helemaal overtuigend te maken, pureer je eerst een halve komkommer en een kiwi. Doe het groene goedje in een glas en neem het mee op de foto om te tonen dat je ook aan gezonde voeding doet na je work-out!

Bekijk commentaar () Verberg commentaar ()